Var fjärde handelsanställd vill engagera sig i för hållbar handel

Anställda inom handelsbranschen är oroade över branschens miljöpåverkan och var fjärde anställd vill engagera sig för en mer hållbar utveckling. Det visar rapporten Vägen till hållbar handel som fackförbundet Unionen släpper idag.

Peter Hellberg, 1:e vice ordförande Unionen

- Handelsbranschen har stora utmaningar när det kommer till klimat och miljöpåverkan. För att bli mer långsiktigt hållbar måste branschen ställa om, säger Peter Hellberg, 1:e vice ordförande i Unionen.

I Unionens rapport Vägen till Hållbar handel som släpps i dag har Unionen undersökt medlemmars syn på hållbarhet inom den egna branschen.

Undersökningen visar att mer än häften av medlemmarna är oroade över handelsbranschens negativa klimat- och miljöpåverkan. Tre av fyra anser att handeln behöver minska sin klimatpåverkan och ta ett ökat ansvar.

Drygt var fjärde svarar att de kan tänka sig att engagera sig för att minska arbetsplatsens påverkan på miljö och klimat.

- Unionens medlemmar är engagerade i hållbarhetsfrågor och de vill bidra till en positiv utveckling. Ett större inflytande från medarbetarna skulle öka möjligheterna för branschen att nå miljö- och klimatmålen, menar Peter Hellberg.

Mindre än hälften, 44 procent, uppger i undersökningen att miljö och klimatfrågor ingår i utbildning och insatser för kompetensutveckling på arbetsplatsen.

- Företagen mycket att vinna på att ta vara på medarbetarnas stora engagemang, men de måste också satsa mer på att öka kunskapen om miljö och klimatpåverkan, säger Peter Hellberg.

Om undersökningen

Rapporten Vägen till en hållbar handel bygger på en Novus-undersökning som genomförts i slutet av år 2019. 1290 Unionenmedlemmar inom handeln svarade på frågorna. Vanligaste yrken för Unionens medlemmar inom handelsbranschen är chefer i butik och huvudkontor samt säljare och butiksbiträde inom partihandel.

Checklista för ökat miljö och klimatarbete

Vill du ta upp dialogen om klimat på jobbet? Ett första steg är att se över hur den egna organisationen arbetar för att minska klimatavtrycket.

• Har din arbetsplats en miljöanpassad resepolicy, som hjälper till med att minska utsläppen?
  • Har ni en upphandlings- och/eller inköpspolicy som tar upp klimatkriterier? Hur följer man upp den?
  • Har ni en tjänstebilspolicy som tar hänsyn till klimatet?
  • Klimatkompenserar organisationen? För vad?
  • Vilken typ av elavtal har din arbetsplats? Har ni grön el?
  • Är kontorsbyggnaderna certifierade?
  • Försöker arbetsgivaren arrangera hållbara event, seminarier och konferenser? Finns det riktlinjer för detta?

Peter Hellberg, 1:e vice ordförande Unionen

Ny rapport: Digital integritet på jobbet allt viktigare, samtidigt svårare att värna24.5.2021 09:00:59 CEST | Pressmeddelande

Unionens nya rapport ”Privata spår i jobbmobilen” granskar hur den digitala integriteten ser ut för anställda när de använder sig utav telefoner och datorer som arbetsgivaren äger. Vår rapport visar att det finns en integritetsparadox, där en stor andel av anställda använder jobbenheterna för privata ärenden, samtidigt som de är måna om att arbetsgivaren inte ska få tillgång till deras personliga information. Avsaknad av samlad lagstiftning och snabba förändringar på arbetsmarknaden har gjort det svårt för den enskilde att skydda sin digitala integritet.

Var fjärde egenföretagare spår konkurs12.5.2021 15:38:16 CEST | Pressmeddelande

Egenföretagare har drabbats mycket hårt av coronakrisen. Enligt en enkät från Unionen räknar en fjärdedel av egenföretagarna med konkurs inom sex månader om inte läget förbättras. Sämst är läget för egenföretagare med enskild firma där hela sju av tio har sänkt eller ställt in lönebetalningen till sig själva. Samtidigt anger en fjärdedel av alla med enskild firma att inga krisstöd har passat dem.