Var fjärde tjänsteman värderar arbetsgivarens hållbarhetsprofil högt

TRR har som ledande omställningsaktör stor kunskap om det privata näringslivets syn på det nya arbetslivet, arbetsmarknaden och kompetensbehovet. TRRs Insiktskompass om rekrytering visar att drygt var fjärde tjänsteman anser att företagets hållbarhetsprofil har ganska eller mycket stor påverkan på valet av arbetsgivare. Insiktskompassen visar även att geografi vid rekrytering kommer att bli allt oviktigare.

De senaste åren har medvetenheten kring hållbarhet ökat och hållbarhetsarbete är i många avseenden en hygienfaktor för företag. TRRs Insiktskompass om rekrytering visar att hållbarhetsprofilen även är viktig vid valet av ny arbetsgivare. Drygt var fjärde tjänsteman, 28 procent, anger att företagets hållbarhetsprofil har ganska eller mycket stor påverkan. Endast en av tio tjänstemän, 9 procent, anser att företagets hållbarhetsprofil har liten påverkan vid valet.

-        Som omställningsaktör ser vi att hållbarhetsaspekten kan bli en avgörande fråga i framtiden när företagen ska tävla om att rekrytera rätt talanger och kompetenser, säger Lennart Hedström, vd på TRR.

Spetskompetens anses bli allt viktigare vid ansökan

TRRs Insiktskompass visar även att nästan 8 av 10 tjänstemän, 78 procent, anser att en spetskompetens inom till exempel IT eller hållbarhet, kommer att väga tungt i en arbetsansökan framåt. Bland beslutsfattare inom tjänstemannasektorn tror 70 procent att spetskompetenser kommer vara ganska eller mycket viktigt vid arbetsansökan för en tjänsteman inom 3 - 5 år.

Nya sätt att rekrytera

Bland beslutfattarna inom tjänstemannasektorn tror 57 procent att matchningsaktörer inom 3 - 5 år kommer vara ganska eller mycket viktiga i rekryteringsprocessen. De tror även att man i högre grad kommer att använda sig av sitt fysiska eller digitala nätverk för att rekrytera personal framöver, något även tjänstemännen håller med om.

-        TRRs uppgift är att bidra till framgångsrika omställningar och rörlighet på den privata arbetsmarknaden. I framtiden tror vi att det för arbetsgivare kommer att vara viktigt att söka kandidater utanför de traditionella kanalerna och våga rekrytera medarbetare med en annan geografisk placering. Detta om man vill kunna bibehålla sin tillväxt genom kompetensförsörjning och rekrytera på ett hållbart sätt, säger Lennart Hedström.

*Undersökningarna som ligger till grund för TRRs Insiktskompass Rekrytering 2.0 genomfördes av två separata undersökningsföretag under våren 2021. Enkäten för tjänstemän är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Totalt 1008 tjänstemän inom privat sektor i Sverige intervjuades via internet. Undersökningsföretaget PFM Research i Sverige AB intervjuade ett slumpmässigt urval beslutsfattare/chefer på företag inom privat sektor med 10+ anställda. Totalt 3150 tillfrågades och 1000 telefonintervjuer genomfördes.

Stark arbetsmarknad för privatanställda tjänstemän – lägsta nivåerna av uppsagda på 17 år4.7.2022 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden för tjänstemännen i Sverige är fortsatt stark trots en orolig omvärld, ökad inflationstakt och dystra ekonomiska prognoser. 1896 uppsagda privatanställda tjänstemän har sökt stöd hos omställningsorganisationen TRR under andra kvartalet 2022 och inte sedan 2005 har antalet uppsagda tjänstemän i det privata näringslivet varit så lågt.

Rekordlåga nivåer av uppsagda tjänstemän i Västra Götaland under första kvartalet4.4.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden för tjänstemän i Västra Götaland har sett mycket ljus ut under första kvartalet 2022. Trots en orolig omvärld och coronapandemins efterdyningar är endast 1054 tjänstemän i Västra Götaland just nu i omställning. Detta visar färska siffror från TRR – omställningsorganisationen som stöttar uppsagda tjänstemän och företag i det privata näringslivet.