Varannan svensk har byggprojekt i sommar

Sommar och lediga dagar med sol och bad... eller dags att renovera villan eller fritidshuset. Nästan varannan svensk planerar ett byggprojekt under semestern.

Under semestern är det inte bara sol och bad som lockar – nästan hälften av svenskarna planerar ett byggprojekt i sommar. Vanligast är att man tänker renovera eller bygga om på egen hand (drygt 30 procent), medan en av tio väljer att anlita hantverkare. Det visar en undersökning som försäkringsbolaget If lät göra i juni.

– Under sommaren är det många som passar på att renovera eller bygga om sina bostäder och fritidshus. För att projektet ska bli så lyckat som möjligt, är det viktigt med planering. Att se över bygglov, avtal och försäkringar är kanske inte lika roligt som materialval, snickrande och inredning, men det är viktiga saker att tänka på innan man sätter igång, säger Jessica Hjälmered, presschef på If.

Fundera på hur mycket du kan tänka dig att göra själv och vad du vill låta en hantverkare göra.

Behövs bygglov?

För den som planerar att förändra fasaden eller bygga veranda är det viktigt att tänka på det juridiska innan man går loss med skruvdragaren. Vissa förändringar kan kräva bygglov.

Den som vill förändra fasaden på en fastighet behöver kontrollera med kommunen vad som gäller. Ibland behövs bygglov för att få byta färg till exempel. Det är byggnadsnämnden i en kommun som bedömer om en altan kräver bygglov eller inte. Även om den inte skulle kräva bygglov så ska vissa krav som hållfasthet och bärförmåga uppfyllas. Om huset inte är byggnadsminnesmärkt kan det göras invändiga förändringar.

För den som bor i bostadsrätt gäller en form av ”lokalt bygglov”. Då krävs normalt bostadsrättsföreningens styrelses godkännande innan vissa ingrepp görs i lägenheten. I föreningens stadgar finns information om vad som gäller. Det kan också finnas en fond att använda till just renovering.

Bor man i hyresrätt ska man prata med sin hyresvärd innan man börjar måla eller tapetsera, för att undvika att bli betalningsskyldig.

Göra jobbet själv

De som väljer att göra jobbet själva måste se till att det görs fackmannamässigt, enligt gällande byggnorm. Det finns alltså inget utrymme för egna innovativa lösningar – hur bra de än är – om de inte är gjorda som om en yrkesman gjort dem enligt reglerna.

– Om en skada inträffar där jobbet inte är ”utfört fackmannamässigt” finns risk för att inte få ersättning. Det gäller därför att vara noga med att följa instruktioner och ritningar. Jobb som rör el måste alltid utföras av fackman, säger Jessica Hjälmered.

Tänk på säkerheten. Varje år skadas omkring 27 000 personer i gör-det-själv-olyckor enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. 86 procent av de som skadas är män, och medelålders. Gemensamt för båda könen är att man klämmer, skär eller sticker sig. Fall från stege är också vanligt.

Anlita hantverkare

Om man anlitar hantverkare är det oerhört viktigt att bara anlita seriösa hantverkare.

– Man ska vara noga med att hantverkarna är behöriga, har företagsförsäkring med ansvarsskydd och F-skattsedel, säger Jessica Hjälmered.

Görs större jobb på fel sätt kan det bli höga kostnader för reparationer och man riskerar dessutom nedsatt ersättning från försäkringen.

– Det är viktigt att skriva ett avtal om vad som ska göras, när arbetet ska påbörjas och avslutas och hur mycket det ska kosta, tillägger hon.

Minst 10 000 svenskar vänder sig till kommunernas konsumentvägledare med klagomål på hantverkartjänster varje år så det är en bra idé att be om referenser och att kontrollera hantverkaren så noga som möjligt innan renoveringen börjar.

Planerar byggprojekt i sommar (flera svar möjliga):

Renovera själv 30 %

Anlita hantverkare 10 %

Bygga om eller bygga ut – själv 7 %

Bygga om eller bygga ut – anlita hantverkare 3 %

Fixa i trädgården 30 %

Har inga projekt, tänker bara ta det lugnt 27 %

Annat 2 %

Inget ovanstående 20 %

Måla om huset, bygga veranda och renovering av fönster hör till några av de vanligaste sommarprojekten, enligt en tidigare undersökning av If.

Ifs checklista: Tänk på det här när du anlitar en hantverkare.

• Anlita alltid en behörig firma om du inte själv kan utföra arbeten enligt rådande branschregler
  • Tänk på följande om du anlitar en firma:

-  Vänd dig till flera hantverkare och be om skriftliga offerter som du kan jämföra, men kolla noga. En del lämnar pris för hela arbetet – andra tar inte med allt och kan därför lämna en offert som verkar billigare. Fråga om det tillkommer något och kontrollera att momsen ingår.

-  Be att få ett avtal som båda undertecknar där pris, omfattning och tidsplan är noga specificerat. Kontrollera också vad som gäller för eventuella tilläggsarbeten och vem som står för till exempel material, el, resor och städning.

-  Kontrollera att de har F-skattsedel, direkt eller via Skatteverket

-  Kontakta Kronofogden för att ta reda på om företaget har skulder och om det gått i konkurs tidigare (för detta behöver du hantverkarens person- eller organisationsnummer).

-  Kontrollera att hantverkaren inte finns med på Råd & Röns ”Svarta listan” över företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut vid tvister.

• Fråga om hantverkaren har allrisk- och ansvarsförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag om du undrar hur hem-, villa- och fritidshusförsäkringen​ gäller vid renovering. Fråga om hantverkaren är behörig, auktoriserad eller certifierad och be att få se intyg för att vara på den säkra sidan. Detta gäller särskilt för el- och VVS-arbeten.

Byggrådgivning i sommar

Den som planerar att renovera, bygga om eller bygga ut och har hemförsäkring hos If kan kontakta Anticimex byggrådgivning för att få råd och hjälp. Tjänsten är öppen vardagar 8-16 och ingår kostnadsfritt i hem-, villa- och fritidshusförsäkringen hela sommaren.

Panelundersökningen genomfördes av Syno International och besvarades av 1 014 respondenter från ett flertal onlinepaneler i juni 2020. Respondenterna som ingick i undersökningen hade en jämn fördelning mellan kön, ålder och geografisk hemort. Syno International har 55 anställda på 12 kontor världen över som samlar in och hanterar data kring konsumenter för ledande företag och organisationer.