Varannan svensk mer intresserad av vego

En av fem svenskar under 30 år är vegetarianer eller veganer och varannan svensk har ett ökat intresse för vegetarisk mat idag jämfört med för bara ett år sedan. Det visar en ny opinionsundersökning från Djurens Rätt.

Att det sveper en vegovåg över Sverige är tydligt, och särskilt tydligt går detta att se bland unga. I åldersgruppen 18-29 år och bland studenter är idag var femte person vegetarian eller vegan enligt en ny opinionsundersökning som Djurens Rätt presenterar idag.

Totalt svarade nästan var tionde svensk (9 %) att de är vegetarianer eller veganer. Andelen personer där intresset för vego har ökat är betydligt större nu än för bara två år sedan – nästan varannan svensk (47 %) som inte redan idag är vegetarian eller vegan har ökat sitt intresse för att välja vego under de senaste 12 månaderna.

Sedan 2009 har Djurens Rätt genomfört opinionsundersökningar för att ta reda på hur stor andel av svenskarna som ser sig själva som vegetarianer eller veganer. Under de senaste åren har siffran legat stadigt runt 10 %.

– Att var tionde svensk ser sig själv som vegetarian eller vegan har visat sig i flera undersökningar under de senaste åren. Samtidigt har försäljningen av vegoprodukter exploderat och nu ökar intresset för att välja vego hos allt fler. Det är en glädjande tendens där vi kan se att allt fler väljer vego, mer eller mindre regelbundet, men utan att nödvändigtvis definiera sig själv som vegetarian eller vegan, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Opinionsundersökningen är genomförd av analys- och opinionsföretaget Novus via 1 000 slumpmässigt genomförda telefonintervjuer med den svenska allmänheten under april 2017. Underlaget till opinionsundersökningen finns på www.djurensratt.se/opinionsundersokningar

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.