Vårdföretagarna kommenterar förslaget till överenskommelse mellan S, C, L och MP

-Dagens överenskommelse mellan S, C, L och MP är det slutgiltiga beviset på att vinstdebatten som skymt sikten för välfärdens verkliga utmaningar nu är över. Vi hoppas nu att fler partier tillsammans med oss är beredda att diskutera hur privat driven vård och omsorg kan bidra till att förbättra välfärden, säger Sabina Joyau, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Sabina arbetar som näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.

Vårdföretagarna har under flera års tid tvingats förhålla sig till debatten kring vinster i välfärden. Att stoppa förslag om vinstbegräsningar har haft högsta prioritet. I juni 2018 röstade en riksdagsmajoritet ned förslaget om införande av vinsttak i välfärden. En del av dagens överenskommelse är att helt slopa krav på vinstbegränsning, lika villkor för privat och offentlig vård och omsorg och ökad valfrihet.

Sabina arbetar som näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.