Världscupen i orientering till Idre Fjäll: "En riktig höjdare"

VM på hemmaplan 2016 blev en stor succé. Nu står det klart att Sverige återigen ska arrangera internationella orienteringstävlingar av allra högsta klass; världscupen 2021 inleds med tre lopp på Idre Fjäll. "Det här blir en riktig höjdare", säger förbundschef Susanne Söderholm.
Idre Fjäll (fri bild, fotograf Mattias Karlsson)

Svenska orienteringslandslaget har fått stort uppmärksamhet på sistone, inte minst på Idrottsgalan häromveckan.

Nästa år får skogens blågula stjärnor även chansen att glänsa på en världscuptävling på hemmaplan. Premiärrundan av världscupen 2021 kommer att arrangeras på Idre Fjäll.

Totalt handlar det om tre lopp:
12 juni, medeldistans
13 juni, stafett
15 juni, långdistans

Arrangemanget är ett trepartssamarbete mellan Svenska Orienteringsförbundet, Idre Fjäll och Idrefjällens OK.

- Väldigt glädjande att vi får hit världscupen igen. Dels är det ju häftigt för alla intresserade svenskar – jag är övertygad om att många kommer att bege sig till Idre Fjäll i mitten av juni nästa år – dels är det ju extra stimulerande för våra aktiva. Jag tror att de här tävlingarna kommer att bli riktigt häftiga, säger Svenska Orienteringsförbundets chef Susanne Söderholm.

Tävlingsgeneral är Idrefjällens OK:s Per Forsberg.

- Otroligt inspirerande och kul att få möjligheten att bjuda världens bästa orienterare till Idre Fjäll för tre spännande och utmanande världscuptävlingar. Det känns som om vi har mycket på plats för att kunna erbjuda alla ett topparrangemang, men kanske framför allt den fantastiska terrängen där löparna kommer att sättas på prov, säger Forsberg.

En förutsättning för tävlingarna är Idre Fjäll, viktig samarbetspartner till såväl Svenska Orienteringsförbundet som världscuptävlingarna 2021.

Idre Fjälls marknads- och försäljningschef Tommy Halvarsson:

- Det ska bli fantastiskt roligt att få arrangera ytterligare en världscup och denna gång på sommaren. Orienteringen spelar en betydande roll i vår historia och tävlingarna är ett härligt avstamp mot framtidens orientering på Idre Fjäll.

- Publik och sponsorer får se världseliten från första parkett, och vi kan även lova vackra och tuffa banor i äkta fjällmiljö.

Idre Fjäll (fri bild, fotograf Mattias Karlsson)

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.