Världspremiär för Audi e-tron i San Francisco

Audi premiärvisar märkets första serietillverkade elbil i San Francisco. Den stora och sportiga suven Audi e-tron har designats för att användas i vardagen med lång räckvidd, hög komfortnivå och nya laddningstjänster. Audi visar dessutom upp världsnyheten virtuella sidobackspeglar.

Oavsett om Audi e-tron körs eller laddas signalerar designen att den är utrustad med högvoltsteknik. Breddade trösklar, eldriven laddningslucka, specialdesignad ljusgrå Singleframe-grill och markerade strålkastare indikerar att Audin bjuder på en unik körupplevelse. Den eldrivna suven är utrustad med två kraftfulla elmotorer som gör att den kan köras nästan ljudlöst och med lokalt nollutsläpp. En ny generation quattro, med eldriven fyrhjulsdrift, ger överlägsen dynamik när kraften under bråkdelen av en sekund fördelas kontinuerligt och variabelt mellan de två axlarna. Den låga tyngdpunkten med det centralt placerade batteriet bidrar till den sportiga karaktären hos suven.

Audi har satsat på att maximera räckvidden för Audi e-tron. Vid mer än 90 procent av alla inbromsningar återvinns energin enbart via elmotorerna. Audi är även först med att använda sig av ett nytt elektrohydrauliskt integrerat bromssystem för att maximera energiåtervinningen. Den aerodynamiska designen bidrar likaså till den långa räckvidden. En höjdpunkt är de virtuella sidobackspeglarna (tillval). De sänker inte bara luftmotståndet utan tar även den digitala upplevelsen till en ny nivå.

Audi e-tron är lika rymlig och komfortabel som märkets andra större modeller. Högkvalitativa material och bearbetning gör den till en premiumupplevelse. Detsamma gäller det omfattande programmet med laddningstjänster som utvecklats med smarta lösningar för hemmaladdning och på resa. Allt för att underlätta för elbilsägaren i vardagen.

Audi e-tron är uppkopplad mot sin omgivning, bl.a. genom navigationen som visar den lämpligaste vägen till de laddpunkter som krävs, automatisk fakturering vid laddstationerna och fjärrstyrning via mobilen. Audi e-tron är också standardutrustad med det avancerade mediacentret MMI navigation plus med LTE Advanced och Wi-Fi hotspot. En rad assistanssystem underlättar för föraren och gör resan säkrare. Effektivitetsassistenten uppmanar t.ex. till en mer ekonomisk körning genom att den läser av trafiken i förväg och automatiskt återvinner energi. Om kunden väljer den adaptiva farthållaren kan systemet även bromsa och accelerera elbilen prediktivt.

De första bilarna har redan börjat tillverkas i den CO2-neutrala anläggningen i Bryssel, där även batterierna produceras.  De första leveranserna till europeiska kunder är planerade till slutet av 2018. Priset för den eldrivna suven startar på ca. 885.000 kr.

Mer information om Audi e-tron finns på www.e-tron.audi.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre25.1.2019 13:39:39Pressmeddelande

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42:58Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21:34Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.