Audi

Världspremiär för eldrivna Audi e-tron GT concept i Los Angeles

Dela
Audi visar upp en av bilsalongens höjdpunkter under Los Angeles motor show 2018. Med eldrivna Audi e-tron GT concept är det premiär för märkets kommande coupé - i konceptformat. Om ca. två år räknar Audi med att ta sin tredje e-tron i serieproduktion.
Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept

Audi visar upp sin tredje elbil i Los Angeles. Efter Audi e-tron och Audi e‑tron Sportback, som lanseras 2019, är det premiär för en fyradörrars coupe.  Audi e-tron GT concept är byggd på en arkitektur med välstämda proportioner och låg tyngdpunkt. 590 eldrivna hästkrafter ger sportbilsprestanda och vridmomentet överförs som väntat till hjulen via quattro permanent fyrhjulsdrift. Audis prestandaavdelning Audi Sport GmbH är garanten för att konceptbilen omsätts till serieproduktion.

Låg, bred och med lång hjulbas - proportioner som i en klassisk Gran Turismo. Audi e‑tron GT concept mäter 4,96 meter i längd, 1,96-meter i bredd och 1,38‑meter i höjd. Lättviktskarossen i fyradörrarscoupen är tillverkad i en multimaterialkonstruktion med taket delvis i kolfiber och resterande karossdelar i aluminium och höghållfast stål. Tekniken har utvecklats i nära samarbete med Porsche medan design och bilens karaktär är laddad med Audis DNA.

Vindtunnel som inspirerar

Den svagt sluttande taklinjen som övergår i bakpartiet liknar designmässigt Audis Sportback-modeller, men har tagits ett steg längre och visar riktningen för Audis kommande designspråk. Hjulhusen och bakpartiet är skulpturerat med visuellt låg tyngdpunkt. De långa linjerna och de många funktionella elementen, som luftutsläppen vid hjulhusen och den solida bakre diffusorn, är resultat av besök i vindtunneln. Designen är inte bara för ögat utan ger även lågt luftmotstånd som ökar räckvidden. Trösklarna är breddade och ger fokus till energicentret med batteriet. Fälgarna i dubbelekerdesign är också ett resultat av att form följer funktion med optimalt ventilerade bromsskivorna och sänkt luftmotstånd. 22-tumshjulen är skodda med 285/30 däck och förstärker det kraftfulla intrycket.

En modell för Audi Sport

Singelframe-grillen har en ytstruktur som påminner om det typiska bikakemönstret på RS-modellerna och signalerar att Audi e-tron GT concept är en förhandsvisning av en modell från Audi Sport GmbH.  De stora luftintagen i fronten hjälper till att kyla aggregat, batteri och bromsar och känns även igen från märkets två senaste konceptbilar, Aicon och PB18 e-tron, där luftflödet följer karossen och minskar oönskad turbulens.

De pilformade Matrix LED-strålkastarna med laserljus förstärker den sportiga karaktären och välkomnar föraren med en animerad ljussignatur som kommer i produktion senare. En ljuslist löper över hela bakpartiet och avslutas i kilformade LED-ljus. Designen liknar de andra e-tron modellerna och gör att elbilarna från Audi lätt känns igen i mörkret. Den nya lacken ”kinetic dust” är en mörk ton som liknar titan men är varmare i sin karaktär.

Hållbar modern känsla i vegan interiör

Fyra dörrar, fyra säten och ett axelavstånd på 2,90 meter gör Audi e-tron GT rymlig även för vardagsbruk. Funktionerna är placerade med föraren i fokus och mittkonsolen med den stora pekskärmen ramar in förarplatsen. De digitala skärmarna gör det möjligt att skräddarsy funktioner efter föraren preferenser via pekskärmen som har haptisk återkoppling. De racinginspirerade sportstolarna används i de båda sätesraderna och ger optimalt sidostöd även vi snabb kurvtagning.

I konceptbilen har Audis designers genomgående använt sig av hållbara material. Audi e‑tron GT concept har en helt vegan interiör. Sofistikerat, syntetiskt läder används till stolarna och inklädda dekorytor. Material från återanvända fibrer används till säten, armstöd och på mittkonsolen. Mikrofibermaterial används för att klä in tak och fönsterstolpar. Även golvmattorna är gjorda av hållbart Econyl-garn, med återvunnet fibrer som tillverkats av begagnade fisknät. Med två bagageutrymmen märks fördelen med elbilens kompakta drivlinor. Bakpartiet med sin stora baklucka ger upp till 450 liters bagageutrymme. Under motorhuven finns det ytterligare 100 liter att nyttja för bagage.

Prestanda och räckvidd

590 hk systemeffekt är imponerande prestanda som avslöjar potentialen. De två permanent arbetande synkronmotorerna är placerade på var sin axel och kraften överförs till vägen via de fyra hjulen. Audi e-tron GT concept är givetvis en quattro, med ett elektriskt quattrosystem, eftersom det inte finns någon mekanisk förbindelse mellan fram och bakaxeln. Det elektroniska reglersystemet svarar istället för att fördela drivningen mellan båda axlarna och mellan höger och vänster hjul för optimalt fäste.

0 till 100 km/h beräknas gå på ca 3,5 sekunder innan den når 200 km/h på 12 sekunder. Topphastigheten är reglerad till 240 km/h för att maximera räckvidden. Audi e-tron GT concept har dessutom designats för att kunna accelerera maximalt upprepade gånger, vilket inte är en självklarhet bland elbilar. Medan vissa bilar går över i skonläge p.g.a. värmeutvecklingen kan Audi e-tron GT concept leverera fulla potentialen från båda motorerna och batteriet tack vare den avancerade kylningen.

Lång räckvidd och effektiv energiåtervinning

Räckvidden beräknas vara över 400 km enligt den nya WLTP-standarden. Kraften kommer från ett litiumjon-batteri på över 90 kWh som är lågt placerat och gör bilens extremt låga tyngdpunkt jämförbar med Audi R8 – vilket i sin tur ger direkta fördelar i köregenskaperna. Fyrhjulsstyrningen ger dessutom både precision och riktningsstabilitet.

Regenereringssystemet ökar räckvidden med upp till 30 procent i Audis elbilar och inkluderar både de två elmotorerna och det integrerade och elektrohydrauliska bromsreglersystemet.  I Audi e-tron GT concept kan energiåtervinningen antingen ske genom manuell regenerering genom att använda växelpaddlarna, automatisk via den prediktiva effektivitetsassistenten, eller via bromspedalen som automatiskt avgör när energin skall gå till batteriet alternativt när de hydrauliska bromsarna behöver användas. Upp till 0.3 g, återvinns all energi utan att de konventionella bromsarna behöver användas – det täcker över 90% av alla inbromsningar.  Med andra ord återförs energin till batteriet vid i princip alla vanliga inbromsningar. Det är bara när föraren bromsar in med över 0.3 g som skivbromsarna används. Audi e-tron GT concept är dessutom utrustad med keramiska bromsar som gör att flera extrema inbromsningar kan ske utan att prestandan påverkas.

800-volt förkortar laddtiden

Batteriet i Audi e-tron GT concept kan laddas på flera sätt. Antingen genom en kabel som är ansluten på den främre vänstra sidan eller via trådlös induktionsladdning. I det senare fallet installeras en laddplatta med integrerad spole permanent på golvet där bilen parkeras och ansluts till elnätet. Med en laddeffekt på 11 kW kan Audi e-tron GT concept laddas fullt över natten. Väsentligt snabbare går det att ladda med kabel eftersom Audi e-tron GT concept är utrustad med ett 800-volts system. Det förkortar laddtiden avsevärt jämfört med vad som finns på marknaden idag. Det tar ca 20 minuter att ladda batteriet till 80 procent, och ger en räckvidd på mer än 320 kilometer (WLTP). Audi e-tron GT concept kan även laddas vid laddpunkter med lägre effekt, vilket gör att föraren har tillgång till hela laddnätverket .

Elbilsoffensiven fortsätter

Världspremiären av eldrivna suven Audi e-tron i september var också starten på Audis elbilsoffensiv. 2025 räknar Audi med att erbjuda tolv helt eldrivna bilar som tillsammans med laddhybrider beräknas stå för ca en tredjedel av försäljningen. Först ut är suvarna Audi e-tron och Audi e-tron Sportback, den senare med premiär 2019. Dessutom kommer det en rad modeller med klassiska former som Avant och Sportback.

Det eldrivna modellprogrammet kommer att täcka alla relevanta marknadssegment från kompakt- till storbilsklassen.  Audi e-tron GT concept som premiärvisas i Los Angeles kommer att gå i produktion 2020 med de första leveranserna till kund i början på 2021. Audis och Porsches utvecklingsavdelningar samarbetar även om Premium Platform Electric (PPE). Den kommer att vara basen för en rad helt eldrivna Audi-modeller som täcker volymsegmenten från B till D.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept
Ladda ned bild
audi e-tron GT concept
audi e-tron GT concept
Ladda ned bild
Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept
Ladda ned bild
Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept
Ladda ned bild
Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept
Ladda ned bild
Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept
Ladda ned bild
Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept
Ladda ned bild
Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept
Ladda ned bild
Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept
Ladda ned bild
Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept
Ladda ned bild
Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept
Ladda ned bild
Audi e-tron GT concept
Audi e-tron GT concept
Ladda ned bild

Dokument

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye