Världspremiär för SEAT Arona - en modern och urban A0-SUV

Södertälje 26/06/17 – SEAT fortsätter sin produktoffensiv och visade i måndags kväll upp sin 3:e produktnyhet för året i form av A0-crossovern SEAT Arona vid ett pressevent i Barcelona. Arona är den andra SUVen i SEATs sortiment och kommer att göra sin offentliga debut på Frankfurt International Motorshow i september.

Med Arona kan SEAT erbjuda en kompakt och mångsidig SUV i det växande A0-crossover segmentet. Arona är precis med sina syskon inom SEAT skapad och född i Barcelona och SEATs klassiska sportiga designspråk går att känna igen i de utvändiga detaljerna. Detta kombinerat med SEATs avancerade system för säkerhet, uppkoppling och infotainment är Arona byggd för att sticka ut i segmentet.

SEAT Arona byggs på den nya MQB-plattformen vilket erbjuder en robust och flexibel konstruktion vilket märks i bilens dimensioner. Storleksmässigt är Arona 4 138 mm lång vilket är 79 mm längre än Ibiza, det går även att se en stor skillnad på höjden där Arona är 99 mm högre än Ibiza vilket bidrar till en högre markfri gång och generösa utrymmen invändigt samt ett bagageutrymme med en kapacitet på 400-liter. Även fram- och backsäte blir högre jämfört med Ibiza med 52mm fram respektive 62 mm bak vilket underlättar för passagerare att komma in och ut ur bilen.

Nya Arona kommer i likhet med tidigare modeller som lanserats under året utöver basmodellen Style även finnas tillgänglig i det mer sportiga FR-utförandet samt komfortutförandet Xcellence. Dessutom kommer modellen lanseras med en rad tillval som möjliggör individuell anpassning såväl utvändigt som invändigt. Utvändigt kommer den som vill bl a kunna välja mellan olika färger på tak och övrig kaross samt andra utvändig detaljer. Valmöjligheterna är stora och totalt går nya Arona att få i inte mindre än 68 olika färgkombinationer.

Invändigt erbjuds precis som för SEATs övriga modeller en rad tillval bland SEATs avancerade förarassistants-, uppkopplings- och infotainmentsystem så som t ex hill hold kontroll, adaptiv farthållare, 8-tums pekskärm, backkamera, full link, trådlös laddare m.m. Ljudentusiasten kan även välja till ett ljudsystem från BeatsAudio med 6 högtalare och extra förstärkare.

Arona kommer inledningsvis finnas tillgänglig med 3 olika motoralternativ en 3-cylindrig 95 hk 1.0 TSI, samma motor kommer även finnas i en 115 hk version slutligen kommer även en ny 4-cylindrig 150 hk TSI-motor finnas tillgänglig för FR-serien. Senare kommer även motoralternativ för diesel och gas att finnas tillgängliga.

Tillverkningen av Arona kommer ske i SEATs fabrik i Martorell och modellen beräknas finnas tillgänglig för den svenska marknaden under senhösten 2017.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til