Världspremiär för SEAT Arona - en modern och urban A0-SUV

Södertälje 26/06/17 – SEAT fortsätter sin produktoffensiv och visade i måndags kväll upp sin 3:e produktnyhet för året i form av A0-crossovern SEAT Arona vid ett pressevent i Barcelona. Arona är den andra SUVen i SEATs sortiment och kommer att göra sin offentliga debut på Frankfurt International Motorshow i september.

Med Arona kan SEAT erbjuda en kompakt och mångsidig SUV i det växande A0-crossover segmentet. Arona är precis med sina syskon inom SEAT skapad och född i Barcelona och SEATs klassiska sportiga designspråk går att känna igen i de utvändiga detaljerna. Detta kombinerat med SEATs avancerade system för säkerhet, uppkoppling och infotainment är Arona byggd för att sticka ut i segmentet.

SEAT Arona byggs på den nya MQB-plattformen vilket erbjuder en robust och flexibel konstruktion vilket märks i bilens dimensioner. Storleksmässigt är Arona 4 138 mm lång vilket är 79 mm längre än Ibiza, det går även att se en stor skillnad på höjden där Arona är 99 mm högre än Ibiza vilket bidrar till en högre markfri gång och generösa utrymmen invändigt samt ett bagageutrymme med en kapacitet på 400-liter. Även fram- och backsäte blir högre jämfört med Ibiza med 52mm fram respektive 62 mm bak vilket underlättar för passagerare att komma in och ut ur bilen.

Nya Arona kommer i likhet med tidigare modeller som lanserats under året utöver basmodellen Style även finnas tillgänglig i det mer sportiga FR-utförandet samt komfortutförandet Xcellence. Dessutom kommer modellen lanseras med en rad tillval som möjliggör individuell anpassning såväl utvändigt som invändigt. Utvändigt kommer den som vill bl a kunna välja mellan olika färger på tak och övrig kaross samt andra utvändig detaljer. Valmöjligheterna är stora och totalt går nya Arona att få i inte mindre än 68 olika färgkombinationer.

Invändigt erbjuds precis som för SEATs övriga modeller en rad tillval bland SEATs avancerade förarassistants-, uppkopplings- och infotainmentsystem så som t ex hill hold kontroll, adaptiv farthållare, 8-tums pekskärm, backkamera, full link, trådlös laddare m.m. Ljudentusiasten kan även välja till ett ljudsystem från BeatsAudio med 6 högtalare och extra förstärkare.

Arona kommer inledningsvis finnas tillgänglig med 3 olika motoralternativ en 3-cylindrig 95 hk 1.0 TSI, samma motor kommer även finnas i en 115 hk version slutligen kommer även en ny 4-cylindrig 150 hk TSI-motor finnas tillgänglig för FR-serien. Senare kommer även motoralternativ för diesel och gas att finnas tillgängliga.

Tillverkningen av Arona kommer ske i SEATs fabrik i Martorell och modellen beräknas finnas tillgänglig för den svenska marknaden under senhösten 2017.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco