Volkswagen Personbilar

Världspremiär för Volkswagens nya rallybil: Polo GTI R5

Dela
Klart för start. Volkswagen Polo GTI har haft världspremiär. Den fyrhjulsdrivna rallybilen avsedd för privatteam, baserad på den sjätte och senaste generationen av nya Polo, introducerades för allmänheten i samband med den officiella provkörningen av Polo GTI (1) på Mallorca på måndagskvällen.

Vid utvecklingen av den nya rallybilen har Volkswagen tagit med erfarenheterna och kunnandet från fyra världsmästartitlar i WRC, från 2013 till 2016.

- Att få presentera nya Polo GTI R5 för allmänheten var ett stort ögonblick, säger Volkswagen Motorsports chef Sven Smeets.

- Likheten mellan den och den vanliga Polo GTI är slående. Polo GTI har en spektakulär ambassadör i form av rallymodellen. Vårt team och kollegorna på Volkswagen Design i Wolfsburg förtjänar stort tack för det här. De kommande månaderna måste Polo GTI R5 visa vad den kan i en rad olika tuffa scenarier, för att försäkra kunderna om att den kan bygga på föregångarens framgångar.

Första testerna framgångsrika – homologering sent sommaren 2018

Utvecklingen av Polo GTI R5 har varit i full gång sedan början av det här året. De första testerna på asfalt och grus gjordes i mitten av november i Fontjoncouse i Frankrike och fortsätter i Storbritannien i december. Svenske rallyföraren Pontus Tidemand har varit en av testförarna.  

Ansvarig för hela projektet är tekniska direktören François-Xavier “FX” Demaison, liksom projektledaren Jan de Jongh, som i rollen av tävlingsingenjör tog hand om världsmästaren Sébastien Ogiers Polo R WRC från 2013 till 2016.

- De första testerna av Polo GTI R5 gick helt utan problem. Testförarnas återkoppling var mycket positiv, säger Demaison.

- Det är naturligtvis värdefullt att kunna ringa ett erfaret team av ingenjörer och mekaniker som varit med om att utveckla den Polo som vann världsmästerskapet. Det är självklart så att vi, som tidigare, drar nytta av det nära och goda samarbetet med kollegor i avdelningen för teknisk utveckling i Wolfsburg, liksom med kollegorna i Škoda som har erbjudit sina kunder en R5-bil sedan 2015.

Fyrcylindrig turbomotor med direktinsprutning – precis som i gatbilen 

Precis som den serietillverkade Polo GTI har Polo GTI R5 en tvärställd, kraftfull rak fyrcylindrig turbomotor med direktinsprutning. I enlighet med reglementet är rallybilens motor begränsad till 1,6 liter. Det räcker för att utveckla imponerande 200 kW (272 hk) och ett maximalt vridmoment på 400 Newtonmeter. En tätstegad, sekventiell femväxlad tävlingsväxellåda och permanent fyrhjulsdrift ger fantastisk acceleration på alla underlag – vare sig det är asfalt, grus eller snö. Med en vikt av endast 1 320 kg accelererar rally-GTI:n från noll till 100 km/tim på bara 4,1 sekunder.

Stålkarossen med fyra dörrar, som är grunden för rallybilen, tillverkas i fabriken i Pamplona i Spanien. I enlighet med FIA:s reglemente är den förstärkt med en säkerhetsbur och andra säkerhetskomponenter. Polo GTI R5 kommer att homologeras sommaren 2018. De första leveranserna till privatteam och de första tävlingarna är planerade för andra halvan av året.

Det var 2012 som den internationella automobilfederationen, FIA, godkände R5-regelementet för en ny generation av rallybilar, avsedda i första hand för privatteam, talangfulla unga förare och privatförare. Sedan dess har över 400 bilar tillverkats av fem olika biltillverkare och som deltagit i tävlingar i nationella och internationella mästerskap världen över.

1)     Polo GTI R5: Konceptbilen har ännu inte börjat säljas och omfattas därför inte av Directive 1999/94 EC.  

2)     Polo GTI (147 Kw/200 HK), bränsleförbrukning i liter per 100 km: stadstrafik 7,7, landsväg 4,9, blandad körning 5,9; CO2-utsläpp (blandad körning 134 g/km).

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.s e  

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Polo GTI och Polo GTI R5
Polo GTI och Polo GTI R5
Ladda ned bild
Polo GTI och Polo GTI R5
Polo GTI och Polo GTI R5
Ladda ned bild
Polo GTI R5 bak
Polo GTI R5 bak
Ladda ned bild
Polo GTI R5 bak
Polo GTI R5 bak
Ladda ned bild

Dokument

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



Volkswagen Personbilar finns på mer än 150 marknader över hela världen och tillverkar bilar på 50 platser i 14 länder. Under 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar, bland annat storsäljare som ID.4, ID.3, T-Roc, Golf, Tiguan och Passat.
På den svenska marknaden inregistrerades under 2023 totalt 32 744 nya personbilar från Volkswagen, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och näst största elbilsmärke på den svenska marknaden.
Idag är ca 218 000 personer sysselsatta inom Volkswagen över hela världen. Företaget har också 7 700 återförsäljare med ca 74 000 anställda.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

 

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye