Världsvattendagen - Dricksvattnet bildades för miljarder år sedan, var rädd om det!

På måndag den 22 mars infaller Världsvattendagen som instiftades av FN 1992, för att lyfta fram vattenfrågor i alla dess former. Tekniska verken uppmärksamma i år vårt viktigaste livsmedel och naturresurs och dess kretslopp.

Det vatten vi dricker idag bildades för flera miljarder år sedan, och samma vatten ska vi dricka även i framtiden. Vattnet förbrukas inte, det lånas, används och förs tillbaka till vattnets eviga kretslopp. Eftersom inget nytt vatten bildas är det livsviktigt att vi alla är rädda om det!

Det vatten som ska blir dricksvatten hämtas från en vattentäkt och renas sen i vattenverk.
I Linköping är förutsättningarna för ett gott och friskt kranvatten goda, då det finns två olika vattentäkter - Stångån och Motala ström - och två moderna vattenreningsverk. Både Stångån och Motala ström är klassade som vattenskyddsområden, vilket innebär att särskilda regler och riktlinjer gäller där, för att skydda vattnet från kemikalier och annat som kan påverka dricksvattenkvaliteten. Information om vattenskyddsområdena finns här.

Det vatten vi använt hamnar i avloppsledningsnätet och så småningom i reningsverket vid Nykvarn i Linköping, där nedspolat skräp ställer till en hel del bekymmer.

- Det spolas tyvärr ner flera hundra ton skräp i toaletterna varje år, bara i Linköping. Det handlar bland annat om hushållspapper, våtservetter, bindor, tops och tandtrådsbyglar. Det orsakar problem för både ledningarna, reningsverket och naturen. Ofta beror de så kallade fulspolningar på okunskap. Jag rekommenderar en papperskorg i badrummet så att det enda man spolar ner i toaletten är kiss bajs och toapapper - inget annat, säger Jenny Nordenberg, avdelningschef för Process och miljö, vatten och avlopp på Tekniska verken i Linköping.

När vattnet renats släpps det tillbaka ut i naturen igen. Via Stångån och Roxen kommer vattnet så småningom att bli dricksvatten nedströms till Norrköpingsborna.

- Det är så tydligt att vi alla ingår i samma system, och det är otroligt viktigt att vi alla hjälps åt att hålla vattnet rent. Både genom att vara rädda om våra sjöar och vattendrag och genom att tänka på vad vi spolar ner i avloppet så att vi kan fortsätta att njuta av rent och friskt vatten även i framtiden, säger Jenny Nordenberg.

Jenny Nordenberg, avdelningschef för Process och miljö, vatten och avlopp, på Tekniska verken i Linköping 013-20 81 37
jenny.nordenberg@tekniskaverken.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tack till alla som tvättar bilen i en biltvätt!22.4.2021 09:22:55 CEST | Pressmeddelande

Nu börjar säsongen då många tvättar bort vintersmutsen från bilen. Tekniska verken vill hylla alla som tvättar sin bil på rätt sätt – alltså åker till en biltvätt eller gör det själv-hall, istället för hemma på uppfarten. Den stora och viktiga skillnaden är att det smutsiga vattnet i en biltvätt renas innan det går tillbaka ut i naturen. Vattnet från en tvätt hemma på uppfarten rinner orenat, via dagvattenledningarna, rakt ut i närmaste dike och förorenar vattnet i våra sjöar och miljön.