Svensk Handel

Västen är årets modejulklapp 2021

Dela
Under 2021 har vårt samhälle öppnats upp gradvis, somliga jobbar fortfarande hemma men allt fler har börjat återvända tillbaka till arbetsplatsen. Årets modejulklapp är ett plagg som kan ta sig mängder av uttryck. Den kan bäras av alla, både ute och inne - i kontorsmiljö likväl som hemma. Årets modejulklapp 2021 är västen.
Pressbild: Lindex
Pressbild: Lindex

Modet påverkas konstant av samtiden och viktiga händelser som präglar vårt samhälle. Under pandemin började en mer funktionell och praktisk klädsel ta form. Ett större fokus på bekvämlighet utvecklades, vilket även reflekteras i hur vi klär oss. Västen är minst sagt ett plagg som symboliserar funktionalitet och bekvämlighet. Ett plagg som funkar lika bra i löparspåret, på hundpromenaden, kontoret eller vid julbordet.

- Västen ses som ett självklart plagg i garderoben under 2021 – det är en av de trender som medlemsföretagen identifierar som starkast i år, säger Charlotte Nordén, ordförande i Svensk Handel Stil.

Modeindustrins klimatpåverkan är ett ämne som står högt på agendan och intresset för en mer hållbar konsumtion växer. Andrahandsmarknaden ökar och flera väljer att fundera en extra gång innan de handlar.

Västen är ett plagg som håller över tid, den har gjort flera genomslag under 1900-talet. Den stickade västen kunde ses redan under 1940- och 50-talet och under 70-talet fanns västen i olika kulörer, gärna med olikfärgade mönster, exempelvis rutor. Plagget gjorde även ett nedslag under 90-talet, och nu har den återigen tagits in som ett nyckelplagg. Västen går att sticka själv och köpas som ny, upcyclad eller second-hand.

- De normer som länge präglat hur vi konsumerar men även hur vi klär oss börjar suddas ut. Mode idag är könsöverskridande och behöver hålla över tid. Västens olika utföranden erbjuder ett plagg för alla generationer, kroppar och plånböcker, säger Jennie Rosén, vd på Swedish Fashion Council.

Årets modejulklapp 2021 är den fjortonde i ordningen och utses av Svensk Handel Stil i samarbete med Swedish Fashion Council.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Pressbild: Lindex
Pressbild: Lindex
Ladda ned bild
Pressbild: Kappahl
Pressbild: Kappahl
Ladda ned bild
Pressbild: Lindex
Pressbild: Lindex
Ladda ned bild
Swedish Fashion Talent, Main Nue. Fotograf: Mikaela Grogan
Swedish Fashion Talent, Main Nue. Fotograf: Mikaela Grogan
Ladda ned bild

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye