Västen är årets modejulklapp 2021
Modet påverkas konstant av samtiden och viktiga händelser som präglar vårt samhälle. Under pandemin började en mer funktionell och praktisk klädsel ta form. Ett större fokus på bekvämlighet utvecklades, vilket även reflekteras i hur vi klär oss. Västen är minst sagt ett plagg som symboliserar funktionalitet och bekvämlighet. Ett plagg som funkar lika bra i löparspåret, på hundpromenaden, kontoret eller vid julbordet.
- Västen ses som ett självklart plagg i garderoben under 2021 – det är en av de trender som medlemsföretagen identifierar som starkast i år, säger Charlotte Nordén, ordförande i Svensk Handel Stil.
Modeindustrins klimatpåverkan är ett ämne som står högt på agendan och intresset för en mer hållbar konsumtion växer. Andrahandsmarknaden ökar och flera väljer att fundera en extra gång innan de handlar.
Västen är ett plagg som håller över tid, den har gjort flera genomslag under 1900-talet. Den stickade västen kunde ses redan under 1940- och 50-talet och under 70-talet fanns västen i olika kulörer, gärna med olikfärgade mönster, exempelvis rutor. Plagget gjorde även ett nedslag under 90-talet, och nu har den återigen tagits in som ett nyckelplagg. Västen går att sticka själv och köpas som ny, upcyclad eller second-hand.
- De normer som länge präglat hur vi konsumerar men även hur vi klär oss börjar suddas ut. Mode idag är könsöverskridande och behöver hålla över tid. Västens olika utföranden erbjuder ett plagg för alla generationer, kroppar och plånböcker, säger Jennie Rosén, vd på Swedish Fashion Council.
Årets modejulklapp 2021 är den fjortonde i ordningen och utses av Svensk Handel Stil i samarbete med Swedish Fashion Council.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum