RF/SISURF/SISU

Västervik utsedd till ”Årets idrottskommun i Smålandsidrotten” 2019

”Årets idrottskommun i Smålandsidrotten” 2019 är Västervik. Utmärkelsen ”Årets idrottskommun” tilldelas en småländsk eller öländsk kommun som tydligt prioriterat kommuninvånarnas möjlighet att idrotta och föreningslivets förutsättningar att bedriva verksamhet och utveckling i kommunen.

Motivering:

Västerviks kommun har under året tydligt prioriterat och utvecklat kommuninvånarnas och föreningslivets förutsättningar och möjligheter till rörelse och att idrotta under devisen ”Livskvalitet varje dag!”.

Kommunen prioriterar idrotts- och fritidsfrågorna då arbetet med att ta fram ett idrotts- och fritidspolitiskt program har påbörjats och beräknas beslutas under våren 2020. Det har under året skett en gedigen utveckling av idrottsanläggningar och idrottsmiljöer i kommunen. En omfattande och påbörjad satsning är en ny- och ombyggnation av stallbyggnader på kommunens ridskoleanläggningar i Gamleby, Västervik och Överum. Beslutade satsningar ska genomföras i Västervik avseende en ny sporthall och om- och nybyggnation av en simhall. Man ska även arbeta fram en plan för att förverkliga målbilden kring nya anläggningar på Bökensveds idrottsområden. Kommunen har dessutom öppnat ett ”Sport- och fritidsbibliotek” intill Karstorps motionsområde och anlagt en helt ny discgolfbana vid Alviken med 18 hål. Nyligen skedde även invigningen av en ny klätterhall hos Västerviks Klätterklubb.

Inom idrotts- och fritidsområdet har kommunen 6 miljoner kronor årligen att
fördela till berörda föreningar utifrån policy och riktlinjer. Utöver detta finns riktat stöd för utveckling av idrott och kultur samt arrangörsstöd för publika idrottsarrangemang. Under 2019 har evenemangen duggat tätt i kommunen med Swedish Floorball Open i Västervik och Tjust 2-dagars i orientering som exempel.

Kommunen deltar i det kommunövergripande antidopingprojektet ”Ren kraft” där flera aktörer deltar. Lägerverksamheten för barn och ungdomar är sedan många år etablerad genom Västervikslägret och Summer Camp.

Fakta om ”Årets idrottskommun i Smålandsidrotten

Utmärkelsen tilldelas en småländsk eller öländsk kommun som tydligt prioriterat kommuninvånarnas möjlighet att idrotta och föreningslivets förutsättningar att bedriva verksamhet och utveckling i kommunen. 2011 utlystes utmärkelsen för första gången och har tilldelats Växjö kommun 2011, Kalmar kommun 2012, Gislaveds kommun 2013, Tranås kommun 2014, Vetlanda kommun 2015, Nybro kommun 2016, Älmhults kommun 2017, Jönköpings kommun 2018. En jury utsedd av RF-SISU Småland har bearbetat ansökningarna och beslutat att utse Västerviks kommun till "Årets idrottskommun i Smålandsidrotten" 2019.

Utmärkelsen delas ut i samband med Västerviks kommunstyrelses sammanträde den 10 februari.

För mer information kontakta:

Rickard Strandberg, distriktsidrottschef på RF-SISU Småland, tfn 070-576 90 30, rickard.strandberg@rfsisu.se

Från 2020 heter vi RF-SISU Småland. Utmärkelsen rör 2019 då vi fortfarande hette Smålandsidrotten.

RF-SISU Småland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.

Lokala idrottssamarbeten för ökad inkludering19.2.2020 06:58:00 CETPressmeddelande

Efter flera års samarbete växlar Nordic Choice Hotels och Riksidrottsförbundet nu upp samarbetet med ökad inriktning på inkludering, vilket båda organisationerna under en längre tid arbetat intensivt med på varsitt håll. Insatserna kommer framförallt att ske på lokal nivå, där idrottsrörelsens regionala organisation RF-SISU distrikten och hotellen har möjlighet att samarbeta utifrån de förutsättningar som råder på respektive ort.

1 miljon kronor delas ut i stipendier på Riksidrottsmuseum 15 februari12.2.2020 15:27:34 CETPressinbjudan

Sex idrottsföreningar tar på lördag den 15 februari emot Tore A Jonassons stiftelses stipendium à 100 000 kronor på Riksidrottsmuseum i Stockholm. Föreningarna är från Blekinge, Gotland, Jämtland, Stockholm, Västerbotten och Värmland och representerar olika idrotter. Vid samma tillfälle delas också två konststipendier om 200 000 kr ut. De går till konstnärerna Karin Wikström och Christian Simonsson.