Viktigare än du tror - Världstoalettdagen 19 november

Internationella Världstoalettdagen är instiftad av FN och infaller måndagen den 19 november. Syftet med dagen är att uppmärksamma att en tredjedel av världens befolkning faktiskt inte har tillgång till en toalett. Här i Sverige finns det toaletter, men vi behöver bli bättre på att bara spola ner rätt saker. Endast kiss, bajs och toapapper hör hemma i toaletten.

I Linköping spolades 279 ton skräp ned i toaletterna under 2017, en ökning med 22 ton från 2016. Det var allt ifrån ”fulpapper” som hushållspapper och våtservetter till tops, bomullsrondeller, plastbitar, snus och tandtrådsbyglar som spolades ner i avloppet.

- Allt skräp som spolas ner orsakar problem för både avloppsledningarna, reningsverket och naturen. Snus innehåller till exempel tungmetaller som inte kan renas bort i reningsverket och hamnar i våra vattendrag. Tops och tandtrådsbyglar är också ett stort problem, säger Jenny Nordenberg, avdelningschef för Process och miljö på Tekniska verken i Linköping.

Förutom stopp i ledningar och pumpar, samt översvämningar med efterföljande utsläpp av orenat avloppsvatten till våra vattendrag, orsakar allt vi Linköpingsbor spolar ner också en stor mängd avfall. Det måste rensas bort från galler och ledningar i avloppsreningsverken och sedan köras bort för förbränning. I snitt rensas ca 1,9 kg skräp per person och år bort från avloppsreningsverket i Linköping.

Ofta beror fulspolningar på okunskap. En undersökning som YouGov genomförde 2017 på uppdrag av Svenskt Vatten visar till exempel att var tredje svensk inte känner till att hushållspapper inte ska spolas ned i toaletten, eller att det riskerar att orsaka stopp och översvämningar.

En papperskorg i badrummet är ett enkelt sätt att se till att det blir lätt att göra rätt, säger Jenny Nordenberg.

Jenny Nordenberg, avdelningschef för Process och miljö på Tekniska verken i Linköping, 013-20 81 37
jenny.nordenberg@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00 info@tekniskaverken.se tekniskaverken.se tekniskaverken.se/om-oss/press/

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Naturvårdsverket ger bidrag till en bättre vattenmiljö i Linköping5.12.2018 10:03Pressmeddelande

Naturvårdsverket har beviljat bidrag till Tekniska verkens projekt att bygga en ny damm för dagvattenrening vid Gillbergagatan i Tornby, i Linköping. Dagvatten har identifierats som en källa till att föroreningar sprids. Tekniska verken i Linköping vill hitta bättre effektivare lösningar för hantering och rening av dagvatten, för att på så sätt minska den negativa påverkan på hav, sjöar och andra vattendrag. När föroreningar från regn och snösmältning hamnar i våra sjöar och vattendrag innebär det negativ påverkan på de organismer som lever i och runt våra vatten.