Viktigt att öka säkerhet och krisberedskap
- Om det otänkbara händer måste skolan ha beredskap. Det måste finnas en säkerhetskultur där alla på skolan vet hur de ska agera. Krisplaner får inte bli hyllvärmare utan måste förankras och övas av personalen, säger Maria Elmér, projektledare på Skolverket.
Kartlägg risker
Ett välfungerande säkerhetsarbete bygger på att skolor och förskolor gör en kartläggning som utgår från den egna unika situationen. Hur ser flyktvägar och utrymningsvägar ut? Hur ser rutinerna ut för att bemöta besökare och obehöriga som kommer till skolan? Finns larmsystem och hur används de? Är rutiner och krisplaner bra och förankrade hos personalen? Hur fungerar det förebyggande arbetet mot mobbning och våld? Det är några av de frågor skolor och förskolor behöver ställa sig i arbetet med att skapa krisberedskap och ett välfungerande säkerhetsarbete.
Viktigt med helhetsperspektiv
Åtgärder i skolan och förskolans fysiska miljö, tydlig ansvarsfördelning och förankrade rutiner och planer är viktigt. Men lika viktigt är det att arbeta förebyggande mot trakasserier och kränkningar och att främja tillitsfulla relationer. Ett aktivt arbete mot mobbning minskar i sig riskerna för grövre våld. Att lyckas bygga tillitsfulla relationer mellan personal och elever på skolan kan vara avgörande för att förhindra en kris.
- Om elever har förtroende för de vuxna i skolan är chanserna betydligt större att elever anförtror sig till personalen. Möjligheterna att få tidiga varningssignaler ökar. Det kan utgöra skillnaden mellan att en konflikt avvärjs eller utvecklas till våld och kris, säger Maria Elmér.
Råd om att hantera akuta situationer
Skolverkets nya stödmaterial innehåller också konkreta råd om hur skolan bör agera i den akuta krissituationen. I kronologisk ordning listas de åtgärder som skolan bör vidta. Det är viktigt att informationen är förankrad hos personalen och att de inte ser den för första gången i den akuta situationen.
Så har materialet tagits fram
I arbetet med att ta fram stödmaterialet har vi samrått med andra myndigheter. Vi också gjort en kartläggning för att få en bild av skolors och förskolors behov, bland annat genom intervjuer med verksamhetschefer och rektorer hos totalt sju kommuner och enskilda huvudmän.
- De signaler vi fått är att det här stödet är efterlängtat. Det finns i ett stort behov av stöd och vägledning när det gäller säkerhet och krisberedskap, säger Maria Elmér.
För mer information
Kontaktuppgifter
Projektledare Maria Elmér 08-527 337 26
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Nyckelord
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
Påminnelse pressinbjudan: Hur bra är svenska elevers kunskaper om demokrati och samhälle?27.11.2023 11:04:15 CET | Pressinbjudan
Hur står sig svenska åttondeklassares kunskaper om demokrati och samhälle i jämförelse med elever från andra länder? Hur är deras syn på demokrati, människors lika värde samt intresse för att delta i framtida val? Hur har elevers kunskaper, attityder och engagemang förändrats över tid? Svaren ges i den internationella undersökningen ICCS 2022.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum