Vilka är den Skånska kollektivtrafiken till för? Vänsterpartiet oroas av ojämlik tillgång

De skånska JOJO-korten är på väg att fasas ut till förmån för biljettköp i Skånetrafikens mobilapplikation, ett system som passar många men långt ifrån alla.

- Det är viktigt att se till att det finns biljettlösningar i vår gemensamma kollektivtrafik som kan nyttjas av alla, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Skåne. Förändringarna som genomförs kan komma att göra det besvärligare för vissa männsikor att resa när det borde vara tvärt om.

Sara Svensson ställde idag frågan till Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande, under möte i Regionfullmäktige: kommer Alliansen att se till att alla skåningar kan köpa biljetter i kollektivtrafiken?

För att få tillgång till det nya biljettsystemet i appen behöver passageraren ha en godkänd användare hos företaget Klarna vilket kräver en godkänd kreditprövning, eller ha ett kreditkort som är öppet för internetköp. Det stänger ute människor som av olika anledningar inte kan hantera sin ekonomi med liknande lösningar samt många av våra äldre som inte kan eller vill ha en s.k. smart telefon. De nya kort som ska tas fram kommer enbart kunna laddas med förutbestämda zonresor, inte med en pott pengar som dagens JOJO-kort.

- Det börjar närma sig tidpunkten då JOJO ska fasas ut. Vi behöver en diskussion om tillgängligheten i det nya biljettsystemet. Det behövs en politisk vilja för att garantera att alla oavsett betalförmåga, funktionsvariation eller datorvana kan åka med kollektivtrafiken.

Carina Zachau besvarade frågan med att Skånes fyra största städer har ett kundcenter var där passagerarna kan köpa biljetter (kundcenter Triangeln Malmö stängs efter sommaren p.g.a. budgetneddragningar) samt att kommuncentra har ombudskontor. Man hoppas dock från Alliansens sida att övergången till det nya systemet skall gå så smidigt som möjligt, även om det inte just nu är aktuellt att exempelvis öppna upp för fler betalmetoder så som Swish eller kontantbetalningar utanför kundcentra eller ombud.

Vänsterpartiets oro kvarstår. Kommer vi att se en skånsk kollektivtrafik för alla?