Viltolyckor i Norrbottens län - kommun för kommun
– Vilt- och renolyckorna är allvarliga trafiksäkerhetsproblem. Djurkollisioner kan leda till allvarliga skador eller i värsta fall död, särskilt vid älgolyckor som utgör en stor andel av olyckorna i Norrbotten. Även mindre allvarliga olyckor kan dock vara otäcka upplevelser, särskilt för barnfamiljer, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Antalet olyckor påverkas främst av mängden trafik, infrastrukturens utformning och djurstammarnas storlek. Riksförbundet M Sverige vill se att viltolyckorna ska prioriteras högre i statens Nollvisionsarbete, målet om att ingen ska dödas eller allvarligt skadas i trafiken.
– Viltolyckor är dyrare än vanliga trafikolyckor eftersom en större andel skadade inte kommer tillbaka till ett normalt liv efter en viltolycka. Vi vill se mer pengar till stängsel och säkra djurpassager samt att man tar vara på ny teknik för viltvarning, säger Tony Gunnarsson.
Som förare finns det också saker att tänka på för att minska olycksrisken.
– Vidga ditt synfält och anpassa alltid hastigheten efter rådande förhållanden. Respektera viltvarningsskyltar och var särskilt försiktig i gryning och skymning samt där viltstängsel börjar och slutar, säger Tony Gunnarsson.
| Rådjur | Älg | Ren | Övriga* | Totalt | |
| Arjeplog | 3 | 17 | 3 | 1 | 24 |
| Arvidsjaur | 11 | 6 | 10 | 1 | 28 |
| Boden | 53 | 19 | 58 | 0 | 130 |
| Gällivare | 15 | 35 | 17 | 1 | 68 |
| Haparanda | 14 | 10 | 16 | 0 | 40 |
| Jokkmokk | 9 | 13 | 15 | 1 | 38 |
| Kalix | 17 | 17 | 18 | 1 | 53 |
| Kiruna | 10 | 33 | 12 | 1 | 56 |
| Luleå | 84 | 32 | 86 | 2 | 204 |
| Pajala | 6 | 14 | 8 | 0 | 28 |
| Piteå | 53 | 42 | 56 | 2 | 153 |
| Älvsbyn | 20 | 18 | 21 | 1 | 60 |
| Överkalix | 12 | 13 | 16 | 0 | 41 |
| Övertorneå | 9 | 9 | 12 | 0 | 30 |
| Totalt | 316 | 278 | 348 | 11 | 953 |
* I kategorin övrigt inräknas de rapporteringsskyldiga djuren björn, järv, lo, mufflonfår, utter, varg, dovhjort, vildsvin och örn. Ren klassas som tamdjur och återfinns inte i viltolycksstatistiken.
Statistiken hämtad från Nationella viltolycksrådet.
Så minskar du risken att krocka med vilt:
- Anpassa hastigheten till rådande förhållanden.
- Ta det försiktigt när du kör på vägar utan viltstängsel. Var extra uppmärksam vid åkrar, hyggen och sjöar samt där viltstängsel börjar och slutar.
- Vidga ditt synfält. Titta inte bara på vägen.
- Vilda djur är ofta som mest aktiva och i rörelse vid gryning och skymning.
- Se till att bilens utrustning fungerar som den ska, det gäller inte minst bromsar, däck och lysen.
Detta gäller vid viltolycka:
- Ring 112 och anmäl olyckan om björn, hjort, järv, lo, mufflonfår, rådjur, utter, varg, vildsvin älg eller örn är inblandad. Uppge olycksplats och vilken typ av djur det gäller samt i vilken riktning djuret har försvunnit om det inte finns kvar på platsen.
- Märk ut platsen där olyckan har skett.
- Sätt ut varningstriangel 200–300 meter från olycksplatsen. Flytta om möjligt din bil till vägrenen eller parkeringsficka. Sätt på varningsblinkers.
- Skulle du krocka med björn, varg eller vildsvin bör du öka avståndet för markeringen av olycksplatsen upp till 100 meter då dessa djur kan bli mycket aggressiva när de är skadade.
- Skadat och dödat vilt ska omhändertas. Du får dock inte ta med dig ett dött djur, det tillfaller markägaren eller i vissa fall staten.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Extraljus – för trafiksäkerheten?22.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Extraljus har blivit en populär utrustningsdetalj på bilen. Men bidrar det till säker körning, eller är det mest för utseendets skull?
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum