Vina Laroche Pinot Noir blir Cefiro Pinot Noir

I samband med den nya årgången 2020 byter Viña Laroche Pinot Noir namn och utseende i Systembolagets hyllor. Spring Wine & Spirits är glada att fortsätta leverera denna finstämda pinot noir, nu under Viña Casablancas eget varumärke. Från och med 1 mars går vinet under namnet Cefiro Pinot Noir. Vinet får nytt artikelnummer 2611, priset är fortfarande 99 kr, och innehåller naturligtvis fortfarande samma goda vin.

2011 inledde Vina Casablanca ett samarbete med Laroche, och Vina Laroche Pinot Noir blev deras första stora framgång med en listning på Systembolaget. Samarbetet avslutades 2019, vilket är orsaken till att vinet nu byter till Vina Casablancas eget varumärke.

I samband med den nya årgången 2020 blir ViñaLarochePinotNoir Cefiro Pinot NoirFrån och med 1 mars rullar de nya flaskorna ut, men det är alltså ingen nyhet på Systembolagets hyllor. Det är samma goda vin, samma pris, men med helt nytt utseende.

Vinet vinifieras i ståltank och har en oemotståndligt fruktig doft av solmogna, röda bär och färska örter. Smaken är silkigt mjuk med toner av jordgubbar, körsbär, skogshallon och färska örter med läskande syra och en bärig, harmonisk avslutning.

Viña Casablanca grundades år 1991 när familjen Larraine valde att köpa vingården Nimbus, som omfattade 46 hektar vinodlingar i svalklimatsområdet Casablanca ValleyViña Casablanca räknas som en av pionjärerna i området och äger idag totalt 83 hektar. Vinmakare är norskättlade Gonzalo Bertelsen. Producenten ingår i Carolina Wine Brands.

Casablanca existerade som varumärke redan år 1890 när familjen Dussailant etablerade sig i dalen. Man kan förmoda att klimatet inspirerade den franske immigranten att plantera svalklimatsdruvor från sitt hemland. Carolina Wine Brands väckte sedan varumärket till liv 100 år senare när de köpte Nimbus.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Lagringsfavoriten Tahbilk Museum Marsanne i Systembolagets tillfälliga sortiment10.3.2021 09:52:46 CET | Pressmeddelande

Den 16 mars släpps Tahbilk Museum Marsanne 2014 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Det här är ett av våra bästa exempel på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fint när de lagras. Den strålande årgången 2014 är redan lagrad hos producenten, men du kan naturligtvis spara det ännu längre. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 159 kronor.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CET | Pressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.