Vinnarna i Retail Awards korade: Tretton nya stjärnor på den svenska retail-himlen

Svensk Handel och Market kan stolt presentera vinnarna av detaljhandelns stora pris – Retail Awards 2020. Vinnarna korades på en digital gala och dessa personer, kedjor och företag får nu glänsa lite extra i branschen.

Bland vinnarna kan nämnas Stefan Lebrot, vd för Elon Group, som utsågs till Årets retailledare, Clas Ohlson som är Årets butikskedja och Willys som utsågs till Årets marknadsförare.

Se prisutdelningen i sin helhet här.

– Jag vill rikta ett stort grattis till alla fantastiska vinnare som varje dag bidrar till att göra den svenska handeln lite bättre. I dessa tuffa och turbulenta coronatider känns det extra viktigt att få hylla några av de många stjärnor som skiner på den svenska retail-himlen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Vinnare i 13 kategorier

Inför dagens gala fanns 39 kvalificerade finalister ur vilket vinnare korades i 13 olika kategorier. Bakom varje kategori finns kvalificerade jurygrupper och ett gediget urvalsarbete.

– På grund av pandemin tvingades vi skjuta upp Retail Awards från i våras, men det känns bra att vi nu kan genomföra galan. Jag tror att det är viktigt att vi, speciellt i dessa tuffa tider, lyfter fram lysande exempel inom retail och visar att det går att lyckas även när det är tufft, säger Pontus Edman, tillförordnad chefredaktör på Market.

Retail Awards – som traditionellt genomförs under en galakväll – hade i år formen av en digital gala. Något som dock inte tar udden av priset: att utse stjärnor och förebilder inom detaljhandeln. Personer och företag som får komma fram i strålkastarljuset och tjäna som viktiga inspirationskällor till kollegor i branschen.

Vinnare Retail Awards 2020

Årets retailledare: Stefan Lebrot, vd Elon Group

Årets omniupplevelse: Clas Ohlson

Årets marknadsförare: Willys

Årets e-handel: Vanbruun

Årets hållbara företag: Årstiderna Sverige

Årets logistiksatsning: Jula

Årets butikskedja: Clas Ohlson

Årets lojalitetsprogram: Klubbhyllan – Netonnet

Årets arbetsgivare: Elgiganten

Årets tillväxtföretag: Desenio

Årets butikssäljare: Angelica Rösnäs, Jysk

Årets butik: Cityoptik, Stockholm

Årets globala satsning: Sandqvist

Lars Welin, projektledare Retail Awards på Market/Bonnier News, 0730-939044, lars.welin@bonniernews.se

Hans Tjernström Carraro, presschef Svensk Handel, 0767-81 86 96, hans.tjernstrom@svenskhandel.se

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.