Visit Finland välkomnar turister genom att visa upp reseinitiativ födda ur pandemin

I spåren av pandemin har finska reseföretag och entreprenörer, precis som i många andra länder, tvingats mot nya arbetssätt, initiativ och satsningar. Visit Finland vill med sitt initativ Hospitality Heroes lyfta några av dem och samtidigt visa upp hur Finland kommit att bli det perfekta resmålet efter pandemin, med rejält med svängrum och storsatsningar på hållbar turism. Kocken Henri Aléns forskningsprojekt och välgörenhetsveckor, Barö Archipelago Hotel med kontaktlösa upplevelser och Fårfarmen Hakamaas virtuella fårmöten är några av satsningarna kring hållbar och säker turism som lyfts fram i Hospitality Heroes.

Savonlinna VIP Cruise. Foto: Visit Finland

– Finländarna ger inte upp så lätt och eldsjälarna i vår resebransch låter verkligen kreativiteten flyga. Under pandemin har entreprenörerna utvecklat nya innovationer och skapat nya, säkra upplevelser och även hjälpt andra på kuppen. I grund och botten förberedde de sig för en ny tid och era av hälsomedvetna resor, något som vårt lands tillgångar är perfekta för och som kommer att ligga i tiden lång tid framöver, säger Kristiina Hietasaari, chef för Visit Finland på Business Finland.

Finland var redan innan pandemin ett perfekt land för resor i avskildhet, i natur och helt utan trängsel. Lägg därtill en blomstrande turismsektor och spjutspets inom hållbar utveckling och turism. Initiativen födda ur pandemin lyfts fram i Visit Finlands sociala medier och på deras hemsida. Åtta berättelser om obevekliga resebranschhjältar, deras mod under pandemin och outtröttliga arbete för att skapa säkra och minnesvärda upplevelser för sina gäster samtidigt som de utvecklar den finska resebranschen och främja dess hållbarhet.

– När det gäller framtiden tror vi att välbefinnande, autenticitet och hållbarhet kommer att fortsätta trenda uppåt. Vårt mål är att göra Finland till Nordens mest hållbart växande destination, säger Kristiina Hietasaari.

De utvalda hospitality heroes som lyfts i kampanjen:

Henri Alén, Restaurang Fiasco? by Ultima och Restaurang Finnjävel
Den modige kocken och kulinariska influencern Henri Alén stod aldrig still när pandemin slog till. Under den finska nedstängningen anordnade han ett veckolångt välgörenhetsevenemang där tusentals förstklassiga rätter gavs till människor som vanligtvis inte får njuta av fancy middagar. Dessutom arbetade han också tillsammans med forskare från Finlands Meteorologiska Institut, Helsingfors universitet, HUS (Samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt) och finska Arbetsmiljöinsitutet för att upptäcka framgångsrika nya sätt att bekämpa viruset på sina restauranger.

Maija och Samppa Suutarinen, Fårfarmen Hakamaa
Hakamaa är en ekologisk fårfarn i mellersta Finland som lyckades spela pandemin till sin fördel genom att utveckla nya, virussäkra tjänster och turistlösningar - såsom virtuella fårmöten (!). Farmen har också en liten gårdsbutik som säljer egna och lokala produkter som blivit mycket poppis, och snart öppnar de en restaurang som de fått investering till via crowdfunding – från nöjda gäster och trogna supporters. Här kan du dessutom bo i svävande tält och njuta av en helt hemlagad/hemkärnad/hemystad frukost.

Kirsi och Mark Heidt, Kafékedjan Valkoinen Puu
Valkoinen Puu fördubblade sin verksamhet under pandemin och har blivit en av Finlands trendigaste kedjor. Ägarna, det finsk-amerikanska paret Kirsi och Mark, har nu caféer i Seinäjoki, Kauhajoki, Tammerfors och Jyväskylä och serverar läckra amerikansk-österbottniska kakor, tårtor och andra godsaker som tillverkas med råvaror från lokala producenter, till exempel vete som odlas och mals inte ens en mil från huvudcafét. Kärnan i deras verksamhet är humor, inredning, lokala råvaror, kaffe och familjär service.

Jussi Paavoseppä, Barö Archipelago Hotel
Jussi öppnade sitt efterlängtade Barö nu i juni 2021. Det ultradesignade boutiquehotellet ligger bara en timme från Helsingfors och erbjuder helt kontaktlös service och matupplevelser för säkra och avskilda besök i lyx- och skärgårdsmiljö. Hotellet är byggt med miljövänliga naturmaterial och är självförsörjande med både el och vatten, och ligger på en klippa med rogivande panoramavy över hav och land.

Joonas Nurmi, Helsinki Citycopter
Företaget, som föddes mitt under pandemin, erbjuder lyxhelikopterflygningar över Helsingfors samt flyg till andra destinationer, såsom ut till skärgården, ut till vildmarken eller till outkomliga guldställen i Finland. De erbjuder också transfer till och från Helsingfors flygplats, vilket innebär att du kan nå ditt flyg utan att sätta din fot inne på flygplatsen. Och hör här – Helsinki Citycopter är det enda helikopterföretaget i världen som har som mål att senast år 2023 vara klimatpositiva i sin verksamhet.

Janne Leinonen, Nysalinnas Vip Cruise
Janne gör det möjligt för passagerare att färdas säkert genom den fascinerande labyrint som kallas sjön Saimaa. En av deras huvudattraktioner är den nyrenoverade ångbåten S/S Paul Wahl, som renoverades under pandemin. De erbjuder en unik lyxupplevelse för alla sinnen, rogivande tur genom vatten och natur, helt ostört boende till sjöss, god mat och utsikt dygnet runt. Kanske ser man den mystiska saimavikaren...

Juha Kuukasjärvi, Hotel Iso-Syöte
Iso-Syöte är ett bra exempel på finsk beslutsamhet och sisu! När stället drabbades av eldsvåda och brann ner dubblerade ägarna stället när de byggde om på nytt. Nu får resenärer njuta av ett nytt designinriktat hotell med upplevelser på toppnivå (både bildligt och bokstavligt då det ligger på en fjälltopp) - mitt i storslagen natur. Vad sägs om ”örnsviten”, ett tornrum med 360-vy över den finska nationalparken?

Lauri Sassali, Kota-Husky i Posio, Lappland
Kota-Husky erbjuder huskyäventyr året om i den magiska nationalparken Riisitunturi. Slädturer, hundhike, löptur med hund, eller bara bo i någon av de mysiga stugorna. Företaget är verkligen en ledstjärna inom hållbart resande och djurvälfärd och har fått märkningen Sustainable Travel Finland. Genom att hitta nya kunder har företaget överlevt de tuffaste tiderna och ser nu fram emot att välkomna internationella resenärer igen.

LÄNK TILL KAMPANJSAJT, MED MER INFO, INTERVJUER OCH VIDEOS: https://www.visitfinland.com/sv/safetravel/

MEDIEKONTAKT:
Lisa Blomqvist, presskontakt Visit Finland, lisa.blomqvist@obeyapr.se, +46 70 819 88 04

OM VISITFINLAND
Visit Finland, en del av Business Finland, är en nationell myndighet för turism och för att främja internationella resor till Finland. Dess främsta mål är att utveckla Finlands internationella image som destination. Visit Finland stödjer resebranschen genom forskning och hjälper företag och grupper att utveckla produkter och tjänster för den internationella marknaden. För mer information, besök www.visitfinland.com.

FÖR AKTUELL INFORMATION OM RESTRIKTIONER I FINLAND:
Vänligen besök: www.visitfinland.com/safetravel

Savonlinna VIP Cruise. Foto: Visit Finland
Barö Archipelago Hotel. Foto: Visit Finland
Jussi Paavoseppä, Barö Archipelago Hotel. Foto: Visit Finland
Maija Samppa Suutarinen, Hakamaa Sheep Farm. Foto: Visit Finland
Janne Leinonen, Savonlinna VIP Cruise. Foto: Visit Finland
Juha Kuukasjarvi, Hotel Iso-Syöte. Foto: Visit Finland
Utsikt från Hotell Isö-Syöte. Foto: Visit Finland
Lauri Sassali, Kota Husky. Foto: Visit Finland
Valkoinen Puu. Foto: Visit Finland
Kirsi & Mark Heldt, ägare Valkoinen Puu. Foto: Visit Finland

Porkkalankatu 1
00180 Helsingfors

OM VISITFINLAND
Visit Finland, en del av Business Finland, är en nationell myndighet för turism och för att främja internationella resor till Finland. Dess främsta mål är att utveckla Finlands internationella image som destination. Visit Finland stödjer resebranschen genom forskning och hjälper företag och grupper att utveckla produkter och tjänster för den internationella marknaden. För mer information, besök www.visitfinland.com.

Fira midsommar med finsk twist: 5 sätt att uppdatera ditt firande23.6.2021 16:07:59 CEST | Pressmeddelande

Med tanke på den mörka och långa nordiska vintern är det inte konstigt att sommaren är tiden då vi lever upp och vill umgås och festa. I både Sverige och Finland är midsommar (Juhannus på finska) en av årets största traditioner, även om den firas på lite olika sätt. Här följer några finska twistar att inspireras av för att ge årets midsommarfirande en fräsch uppdatering:

Finlands gränser öppnas för turister: 5 anledningar till att semestra i världens lyckligaste och mest hållbara land21.6.2021 11:34:24 CEST | Pressmeddelande

Efter tio månaders stängda gränser öppnar Finland idag, måndagen den 21 juni, sina gränser för turister från EU och Schengen. För inträde i landet behövs dock intyg på vaccination senast fjorton dagar innan resa, eller intyg på bekräftad COVID-19-infektion inom de senaste sex månaderna. Korrekt information uppdateras löpande på Finnish Border Guards hemsida, och för en enkel och smidig inresa rekommenderas officiella inreseguiden Finentry.

Helsingforsbiennalen 2021 öppnar den 12 juni9.6.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Helsingforsbiennalen öppnar upp för allmänheten den 12 juni, under stadens årliga firande ”Helsingforsdagen”. Fram till den 26 september visar biennalen samtida konst på den tidigare militär-ön Skanslandet i Helsingfors skärgård. Några konstverk visas även på fastlandet. Med titeln The Same Sea presenterar biennalen 41 konstnärer och konstnärsgrupper från Finland och hela världen. 75 procent av konstverken är nyskapade och platsspecifika installationer som utforskar Skanslandets kulturhistoria, geopolitiska läge och dynamiska miljö.

Arkitektur och analog avkoppling på sju finska nyöppnade designhotell4.6.2021 08:03:00 CEST | Pressmeddelande

Finlands rykte som en trygg destination för turister känns kanske mer relevant än någonsin nu när landets gränser förväntas öppna för turister igen. För resesugna svenskar är Finland inte bara ett smidigt resmål ta sig till, utan ett där du erbjuds rejält med svängrum och upplevelser utan trängsel. Och mycket har bubblat under pandemin i vårt grannland. Här är sju lyxiga nyöppningar som väldigt snart kommer att locka med avkoppling och natur på andra sidan Östersjön.