Hitta dig själv i Finland – 3 wellnessretreats för dig som längtar efter en nystart

Personlig utveckling, lycka och inre harmoni – 2024 handlar om dig. Här är tre tips på unika retreats i Finland, där möjligheter till själslig tillväxt och inre frid flödar. Unna dig själv och låt resan börja. Ditt nya jag väntar runt hörnet, i världens lyckligaste land!

Det här paradiset, som beskrivs som en av världens bästa wellnessdestinationer av den brittiska tidningen The Times, hittar du bara en timme utanför Helsingfors. Foto: Riitta Sourander

1. Början på något nytt: Upplev förändring på Billnäs Gård

Hammarsmedsvägen 42
10330 Billnäs

Bara en timme utanför Helsingfors hittar du Billnäs Gård, ett boutiquehotell som rankas som en av världens bästa wellnessdestinationer av den brittiska tidningen The Times. Här bor du omgiven av ett naturreservat med oändliga möjligheter, som sprider doften av tallskog ända in till ditt rum. Deras Life Academy-program erbjuder mindfulness och harmoni genom aktiviteter såsom yoga, ridning, konst, design och spa. Som grundarna av Billnäs Gård själva uttrycker det: "Villan, trädgården, maten och aktiviteterna är alla utformade för att hjälpa dig att inleda ett nytt kapitel i ditt liv.”

2. Djupdyk i ditt inre på Arctic Sky

Ruijankeino 2
99830 Saariselkä

På Arctic Sky  i finska Lappland väntar en fristad för både själ och sinne! Här kan du koppla av och komma närmare både dig själv och naturen med ett brett utbud av avkopplande aktiviteter. Delta i guidade meditationer och yoga, njut av egentid i de snöklädda skogarna eller ta en hundspannstur genom det arktiska landskapet. När kvällen kommer kan du slappna av i bastun och (om du har tur) njuta av norrskenet. Redo att gräva ännu djupare i ditt inre? Kolla in deras Silent Retreat, som hålls under sommaren.

3. Sov dig lugn på lyxiga Kuru Resort

Kuruntie 22
58900 Rantasalmi

Du kan inte prata om wellnessdestinationer utan att nämna  Kuru Resort! Här hölls Masterclass of Happiness, vilket fick hela världen att längta efter Finland – och det är inte svårt att förstå varför. På Kuru Resort bor du i privata villor som är designade för att vara ditt drömhem mitt ute i ingenstans. Njut av ett eget spa med bastu, öppen spis, altan och panoramautsikt över vatten och skog. Varje dag kan du också delta i klasser i deras Lazy Space – välj mellan andningsövningar, meditation, ljudspa och yoga. Glöm inte heller att besöka Kurus omtalade restaurang, Solitary!

Detta paradis hittar du bara en timme utanför Helsingfors. Foto: Riitta Sourander
Billnäs Gård beskrivs som en av världens bästa wellnessdestinationer av den brittiska tidningen The Times. Foto: Riitta Sourander
"Villan, trädgården, maten och aktiviteterna är alla utformade för att hjälpa dig att inleda ett nytt kapitel i ditt liv.” Foto: Riitta Sourander
Grundarna, Taina och Chris Langenskiöld, med gårdens åsnor. Foto: Riitta Sourander
Här kan du njuta av aktiviteter som yoga, ridning, konst, design och spa. Foto: Riitta Sourander
På Arctic Sky i finska Lappland väntar en fristad för både själ och sinne. Foto: Arctic Sky
Redo att gräva ännu djupare i ditt inre? Kolla in deras Silent Retreat, som hålls under sommaren. Foto: Arctic Sky
På Kuru Resort bor du i privata villor som är designade för att vara ditt drömhem mitt ute i ingenstans. Foto: Kuru Resort
Njut av ett eget spa med bastu, öppen spis, altan och panoramautsikt över vatten och skog. Foto: Kuru Resort
Här hölls Masterclass of Happiness, vilket fick hela världen att längta efter Finland. Foto: Kuru Resort

OM VISIT FINLAND

Visit Finland är en del av Business Finland, en myndighet för turism och internationell kännedom om Finland, med uppgift att utveckla bilden av Finland som en resedestination. Visit Finland stödjer resebranschen genom forskning och hjälper företag och grupper att utveckla produkter och tjänster för den internationella marknaden. För mer information, läs mer på www.visitfinland.com.