VM-ledande Kristoffersson har mer att ge

Förra säsongen inledde Johan Kristoffersson en VM-vinnande svit på fem raka segrar vid tävlingen i norska Hell. När Kristoffersson kommande helg återvänder till Lånke-banan gör han det med en VM-ledning på fjorton poäng och tre segrar på fyra tävlingar hittills i år.
Tre av fyra är inte illa, men Johan vill ta ytterligare en seger i Norge på söndag.

- Jag gillar den här banan. Jag vann förra året och vår Volkswagen Polo R Supercar var riktigt snabb. Naturligtvis hoppas jag på samma visa den här gången.
Kristoffersson uppskattar banans karaktär.
- Det är en äkta rallycrossbana med ett härligt flyt. Jag gillar också att jokerslingan börjar i första sväng, så att fältet dras isär redan där. Det bör innebära mindre karambolage i startsvängen än vi har sett på sistone.

Förra årets tävling i Hell började för Johans del i helvetet, efter att han blivit påkörd och allvarligt skadat foten, men slutade i paradiset, då han trots den svåra skadan lyckades ta plats högst upp på prispallen. Kristoffersson hoppas förstås på en mindre smärtsam väg till toppen, och önskar även mer pålitligt väder.
- Lite jämnare förhållanden vore trevligt. De senaste racen har vi haft sol-regn-snö-sol-regn-sol. Enbart solsken vore bra nu när vi har börjat få lite sommar.

Efter helgens tävling ser VM-ledaren fram emot lite tid för tester tillsammans med teamkompisen Petter Solberg och PSRX Volkswagen Sweden.
- Det blir ett litet uppehåll efter en riktigt intensiv start på säsongen. Både jag och Petter är sugna på att få köra en del tester. Vår Polo R Supercar är fantastisk och hela paketet är suveränt, men jag tror det finns ännu mer potential i bilen, säger Kristoffersson, vilket borde vara ett uttalande som skapar viss oro hos konkurrenterna.
Johan utvecklar sitt resonemang:
- Vi letar fortfarande efter den perfekta balansen på den här bilen. Det finns mer att hämta, några små detaljer som jag skulle vilja testa. Kommer de att göra bilen snabbare? Jag vet inte helt säkert, men bara att testa dem kommer att ge oss mer information om hur vi kan komma närmare perfektion.

Stallchefen i PSRX Volkswagen Sweden, Pernilla Solberg, påpekar också vikten av att fortsätta utvecklingen.
- Vi har lagt grunden för en riktigt, riktigt stark säsong. I teammästerskapet leder vi med 22 poäng och Johan har ett större försprång i förarmästerskapet än han hade vid den här tiden förra året. Men det är viktigt att vi behåller momentum och bygger vidare, säger Pernilla.

Bättre poängutdelning och succé inför alla fans hoppas Petter Solberg på, något som har saknats i hemmatävlingen och till stora delar under den här VM-säsongen.
- Trots att det är min hemmabana så har den inte varit snäll mot mig hittills. Jag har haft ganska mycket otur och den här helgen är det ett bra läge att ändra på det, påpekar Solberg och fortsätter:
- Att inte gå till final på Silverstone senast var så frustrerande och jag är naturligtvis inte nöjd med min placering i mästerskapet. Jag måste jobba på det här i Norge. Det behövs ett resultat för att skapa ett trendbrott, men jag har varit med om det här förut inom motorsport. Om du kan hitta en liten sak som fungerar så kan det trigga igång allt annat också, säger Solberg, som ligger delad fyra i mästerskapet inför helgen på Lånkebanan.

Förarfakta

Johan Kristoffersson (Sve)
VM-starter: 44
VM-segrar: 12
VM-titlar: 1

Petter Solberg (Nor)
VM-starter: 53
VM-segrar: 10
VM-titlar: 2

Fakta World RX Norge
Förra årets segrare: Johan Kristoffersson
Snabbaste varv: Johan Kristoffersson 38,246s
Banlängd: 1,019 km
Asfalt/grus: 63 % - 37 %

Johan och Petter har skrivit en lockande inledning till historien om PSRX Volkswagen Sweden.
Räck upp handen om du är ute efter en hemmaseger… Petter är redo att rocka Hell den här veckan.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.