Volkswagen investerar i Northvolt

Volkswagen investerar cirka 900 miljoner euro i gemensamma satsningar med den svenska battericellstillverkaren Northvolt AB.

Fyra konceptbilar från Volkswagens kommande helt eldrivna ID.-familj.

En del av summan investeras direkt i Northvolt medan en del är avsedd för ett joint venture. I gengäld förvärvar Volkswagen cirka 20 procent av aktierna i Northvolt AB och kommer att få en plats i styrelsen, med förbehåll för godkännande enligt antitrustlagstiftningen.

Ett 50/50 joint venture planeras för att bygga en 16 GWh battericellsfabrik i Europa. Om förutsättningarna uppfylls är fabriken avsedd att byggas i den tyska staden Salzgitter i Niedersachsen. Byggstarten av produktionsanläggningen är planerad till tidigast år 2020, medan battericellsproduktionen för Volkswagen är planerad att starta i slutet av 2023/början av 2024.

Stefan Sommer, styrelsemedlem i Volkswagen AG med ansvar för inköp, kommenterar:
− Volkswagen lägger grunden på alla nivåer för att framgångsrikt genomföra sin elektrifieringsstrategi. Med Northvolt har vi nu också hittat en europeisk partner vars know-how och hållbara, CO2-optimerade produktionsprocesser för batterier gör det möjligt för oss att utveckla battericellsproduktionen i Tyskland.

Enligt sin elektrifieringsstrategi är Volkswagen-koncernens årliga kapacitetsbehov i Europa från år 2025 över 150 GWh – efterfrågan i Asien förväntas ligga på en liknande nivå.

Northvolt är en leverantör av hållbara battericeller och -system av hög kvalitet. Företaget arbetar för närvarande med pilotproduktion och med en battericellsanläggning i Sverige för produktion av battericeller med en initial kapacitet på 16 GWh. Företaget grundades 2016 för att möjliggöra den europeiska övergången till en fossilfri framtid. Företaget har gjort snabba framsteg när det gäller att leverera världens grönaste litiumjonbatteri med ett minimalt CO2-avtryck och de högsta ambitionerna för återvinning. Förutom Volkswagen AG ingår Northvolts industripartner och kunder, bland andra Scania, ABB, BMW, Siemens, Vattenfall och Vestas.

Fyra konceptbilar från Volkswagens kommande helt eldrivna ID.-familj.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Förnybar el från Jämtkraft ska ladda Volkswagens elbilar25.6.2019 08:30:00 CESTPressmeddelande

Volkswagen Sverige och energiföretaget Jämtkraft inleder ett samarbete för att ta nästa steg inom elektrifieringen av transportsektorn. Det första konkreta resultatet av samarbetet innebär att Volkswagens elbilskunder erbjuds möjlighet att ladda sina bilar med 100 % förnybar energi från Jämtkraft. Volkswagen-koncernen satsar offensivt på elbilar, vilket den kommande ID.-modellserien också visar.