Volvo XC40 säljs trots att uppgift om utsläpp saknas

Den nya bilmodellen från Volvo går redan nu att beställa och finns snart för leverans. Men hur mycket koldioxid den släpper ut får kunderna inte veta. – EU ställer krav på vilka uppgifter rörande bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som en biltillverkare ska ha med i sin marknadsföring, säger Malin Johansson, förbundsjurist på Motormännens Riksförbund.

Motormännens kontroller visar att data för utsläpp saknas både i rörlig och tryckt reklam, samt i de digitala kanaler som Volvo använder sig av.

Vår fråga till Volvo är: varför saknas information om utsläpps- och bränsleförbrukning, som enligt gällande överenskommelser ska ges till konsument, i er marknadsföring och i offerterna?

– Vi är medvetna om de rekommendationer som finns kring att redovisa bränsle- och utsläppssiffror. Vi har i den tryckta annonsering vi gjort för Volvo XC40 redovisat dessa siffror, som fortfarande är preliminära. En kund har också alltid kunnat på begäran få siffrorna. Dock har vi inte publicerat uppgifterna på vår sajt volvocars.se, utan velat vänta tills officiella data är klara. Vi kommer nu att publicera dessa preliminära siffror för XC40, samt att de officiella förväntas vara klara inom kort. Detta gör vi för att följa de råd och riktlinjer som Konsumentverket har. Bilarna kommer att gå i serieproduktion från vecka 17, svarar Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars.

Branschen genomgår en del förändringar. Den efter dieselskandalen så hårt kritiserade körcykeln NEDC ersätts av WLTP, vilken även inkluderar viss verklig körning. Det ska ge mer rättvisa utsläppsiffror, även om branschen tillåts en flerårig övergångsperiod.

Har rekommendationerna till bilföretagen ändrats på grund av de nya utsläppsreglerna?

– Nej, det är reglerat i Konsumentverkets författningssamling, KOVFS 2010:3 ”Allmänna råd om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp” som i sin tur bygger på EU-direktiv, säger Anders Norén, teknisk chef på BilSweden.

Får en bilmodell säljas även om sån här information saknas?

– Den ska anges för bilar som marknadsförs, svarar Anders Norén.

– Vi kan konstatera att Volvo inte har följt de regelverk som finns, vilket är beklagligt. Som kund ska du inte behöva fråga om bilens utsläpp. Uppgifterna ska finnas tillgängliga, säger Malin Johansson.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.