We Fight Covid

WeFightCovid faciliterar order av en miljon munskydd till Attendo

Dela

Bristen på skyddsmaterial inom vården är fortsatt stor på många håll och svårigheterna att säkra kvalitetsprodukter växer. Den enorma globala efterfrågan, i kombination med ökade exportrestriktioner, skapar en svårnavigerad och ständigt föränderlig marknad för skyddsutrustning. Det ideella initiativet WeFightCovid jobbar kontinuerligt med att hitta nya vägar att säkra skyddsmaterial från bland annat Kina, och har i dagarna lyckats facilitera en order åt vårdkoncernen Attendo bestående av en miljon munskydd.

Många vårdaktörer märkte redan i mars att svårigheterna att få fram skyddsmaterial genom sina traditionella leverantörskanaler ökade, och hörde då av sig till Socialstyrelsen och andra samordnande myndigheter i hopp om hjälp. Dock insåg man snabbt att bristen på skyddsmaterial var så utbredd, att man inte skulle bli prioriterade ifrån myndigheternas sida. Man behövde hitta lösningar själva.

Teamet som inom WeFightCovid fokuserar på införskaffning av skyddsmaterial har en blandad bakgrund som entreprenörer och inköpare, och många har tidigare erfarenhet eller relationer från Kina. En mix som satte teamet i position att snabbt ordna leverantörskontakter, kvalitetssäkring samt direkttransport till Sverige. 

“Vi är mycket glada över att ha kunnat säkra angeläget skyddsmaterial till vår personal. Vi befinner oss i en extraordinär situation, och att få den här typen av assistans från WeFightCovid betyder mycket för oss” säger Marcus Lövnord på Attendo 

Maskerna, som är viktiga för att skydda personal och brukare, kommer nu distribueras inom Attendo och användas primärt inom äldreomsorg. 

“Det här är den första större ordern vi möjliggjort från Kina, ett tydligt tecken på att vi har lärt oss navigera i ett extremt komplicerat system - kantat av konflikt och föränderliga regler. Vi hoppas att vi kan fortsätta hjälpa den svenska vården att få den utrustning man behöver” säger Chu Zhu på WeFightCovid

För frågor:

André Frisk, Communications Director - WeFightCovid 

+46 73 077 8984 

Andre@wefightcovid.org 

Om WeFightCovid: 

WeFightCovidär ett ideellt initiativ som mobiliserar privatpersoner, organisationer och företag för att slåss mot coronaviruset. WeFightCovid.org 


Om Attendo:

Attendo är den ledande privata leverantören av offentligt finansierade omsorgstjänster i Norden. Företaget grundades 1985 och var först i Sverige med att driva äldreomsorg på entreprenad. Utöver äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg för personer med funktionsnedsättning samt individ- och familjeomsorg. Attendo har omkring 25 000 medarbetare och är lokalt förankrat med cirka 700 verksamheter i omkring 300 kommuner i Sverige, Finland, Norge och Danmark. www.attendo.com

Bilder

Om

We Fight Covid
We Fight Covid
Sveavägen 98,
113 50 Stockholm

https://wefightcovid.org/

Följ We Fight Covid

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från We Fight Covid

Initiativ för gratis fordon till vårdpersonal växer – får ytterligare över 225 bilar och motorcyklar22.4.2020 11:46:19 CESTPressmeddelande

WeFightCovids initiativ med gratis bilar och motorcyklar till vårdpersonal växer och nu ansluter Volvo Cars och BMW Group med ytterligare 225 fordon. Efterfrågan är stor och den senaste veckan har över 200 bilar och ett antal motorcyklar lånats ut runt om i landet. I samarbete med Volvo Cars, BMW Group, Yamaha Motor, Hertz, OKQ8, Sixt och Volvo Car Mobility M finns det nu 425 fordon till förfogande för vårdpersonal, med mål att ytterligare skala upp så länge behovet finns.

200 gratis bilar till vårdpersonal genom nytt samarbete1.4.2020 16:15:55 CESTPressmeddelande

WeFightCovid bidrar nu tillsammans med Hertz, OKQ8, Sixt och Volvo Car Mobility genom varumärket M med 200 bilar till vårdpersonal. Initiativet ska bidra till att vårdpersonal utan tillgång till bil på ett säkert och snabbt sätt ska kunna ta sig till och från sin arbetsplats utan att riskera exponering av Covid-19 i kollektivtrafiken. Initiativet inleds med en månads testperiod, med målet att skala upp.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum