Lantbrukarnas Riksförbund

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 128 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP.

Våra regionala presskontakter och presskontakt för LRF Ungdomen hittar du under Kontakter nedan.

lrf.se

Klicka på länken för att komma till LRF:s grafiska profil, https://www.lrf.se/om-lrf/lrfs-grafiska-profil/.

LRF välkomnar att regeringen kopplar ihop energi- och klimatpolitiken21.12.2023 15:15:46 CET | Pressmeddelande

Sverige har potential att bli ett fossilfritt välfärdsland redo att försörja fler utanför Sveriges gränser med både mat och förnybar råvara. Saknas det tillräckliga satsningar på det gröna näringslivet så finns det inga ordentliga förutsättningar för att trygga Sveriges beredskapsförmåga. Det försämrar också Sveriges förmåga att bli först i världen med den gröna omställningen inom jord- och skogsbruket.

Grönt näringslivsindex: Samtliga delindex i jordbruket faller under fjärde kvartalet4.12.2023 09:38:04 CET | Pressmeddelande

Framtidsbilden är utmanande bland landets jordbrukare. Samtliga delindex faller i Lantbrukarnas Riksförbunds (LRFs) konjunkturbarometer för det fjärde kvartalet, även om entreprenadföretagen är kvar på en positiv nivå. Totalindex backar till 89,8 mot 92 föregående period. Rensat för skogsbruket sjunker indexet till rekordlåga 81,8. Bland växtodlare är tillbakagången dramatisk efter sommarens och höstens extremväder. Anna-Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF, understryker situationens allvar: "2024 blir ett kritiskt år för återhämtning inom flera branscher."

Nya riktlinjer för artskyddet får orimliga konsekvenser för enskilda skogsägare2.10.2023 11:23:53 CEST | Pressmeddelande

Naturvårdsverkets och Skogsstyrelsens nya riktlinjer för hur artskyddsbestämmelserna ska tillämpas och tolkas kommer ge stora konsekvenser för skogsbruket. – Den enskilde skogsägarna kommer i kläm. De nya riktlinjerna är en tydlig signal till politikerna att artskyddsbestämmelserna och närliggande regelverk måste ses över, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

LRF kräver en minskning av vildsvinsstammen med 90%27.9.2023 06:30:35 CEST | Pressmeddelande

Den 6 september bekräftades det första fallet av afrikansk svinpest i Sverige. I en debattartikel publicerad i Aftonbladet idag kräver Palle Borgström, ordförande för Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), att vildsvinsstammen minskar med 90%. LRF varnar för att vildsvinen inte bara äventyrar livsmedelsproduktionen genom att orsaka omfattande skördeskador utan att de även ökar risken för smittspridning av afrikansk svinpest bland tamgrisar.

Grönt näringslivsindex: Extremvädret pressar lönsamheten hos växtodlare och animalieproducenter11.9.2023 12:57:18 CEST | Pressmeddelande

Det råder en splittrad syn på framtiden bland landets skogs- och lantbrukare. Det visar LRFs konjunkturbarometer för det tredje kvartalet. Två av fem delbranscher uppvisar en ökad optimism jämfört med förra mätperioden, en återhämtar sig från en tidigare mycket låg nivå medan växtodlare och animalieproducenter har en tydligt mer negativ framtidstro. Sommarens extremväder har haft särskild stor inverkan på dessa två produktionsgrenar, vilket satt tonen för konjunktursynen detta kvartal.
  • >>

lrf.se