Sparbanken Syd-logo

Sparbanken Syd

Sveriges enda helt självständiga sparbank

Vi på Sparbanken Syd har sedan snart 200 år kontinuerligt återinvesterat vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vårt syfte är att hjälpa kunder att förverkliga goda idéer så att vi tillsammans bidrar till en hållbar samhällsutveckling.

Sparbanken Syds lanserar 2023 års hållbarhetsrapport9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2023 har Sparbanken Syd tagit stora steg framåt och genomfört en rad aktiviteter och flertalet initiativ med bankens uppsatta hållbarhetsmål för ögonen. Bland annat fortsätter man banken vi att aktivt arbeta för ett samhällsengagemang som sträcker sig långt bortom bankvärlden och har lagt stort fokus på att främja hållbarhetsarbetet kring bankens kundlöfte som innebär att hjälpa kunder att ha kunskap och kontroll över den egna vardagsekonomin, och det som Sparbanken Syd kallar för en god ekonomihälsa.

Sparbanken Syds frivilliga förtidsinlösen av utestående förlagslån8.1.2024 10:02:00 CET | Pressmeddelande

Sparbanken Syd (”Banken”) offentliggör härmed att Banken den 1 februari 2024 kommer att genomföra en förtida inlösen av det SEK 150 000 000 förlagslån med ISIN SE0011869585 som Banken den 1 februari 2019 utgivit under Bankens MTN-program (“Förlagslånet”). Inlösen har godkänts av Finansinspektionen. I enlighet med villkoren för Förlagslånet sker återbetalning med ett pris per förlagsbevis motsvarande nominellt belopp med tillägg för upplupen ränta. Betalning kommer att ske till de personer som är registrerade som fordringshavare hos Euroclear Sweden på avstämningsdagen den 25 januari 2024. I samband med inlösen kommer Förlagslånet avnoteras från Nasdaq Stockholm, med sista dag för handel den 22 januari 2024.

För andra året i rad - Vi är ett karriärföretag!28.11.2023 14:44:00 CET | Nyheter

För 13:e året i rad har 2024 års Karriärföretag och Sveriges attraktivaste arbetsgivare utsetts. Vi är väldigt glada och stolta över att Sparbanken Syd har blivit utsedd till ett av Årets Karriärföretag, och för andra året i rad. Utmärkelsen Karriärföretag delas ut till arbetsgivare som erbjuder unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för såväl studenter som för den som har jobbat i några år. Syftet med utmärkelsen är att förenkla för unga att hitta sin nästa arbetsgivare och belöna ett framgångsrikt arbetsgivararbete. Motiveringen för Sparbanken Syd lyder: Hos Sparbanken Syd hittar du en arbetsplats som erbjuder mer än bara ett jobb - det är en plats där du kan forma din framtid och samtidigt göra en positiv inverkan på samhället. Här tror de på att varje individ är en nyckel till framgång, och de sätter medarbetarnas välmående och utveckling i centrum. Deras företagskultur är präglad av samarbete och gemenskap, vilket skapar en arbetsmiljö där du kan trivas och bidra till att bygga

Imorgon, på FN-dagen är det dags för Backåkra Summit23.10.2023 12:16:00 CEST | Pressmeddelande

På samma plats där FN:s säkerhetsråd träffades 2018, på Dag Hammarskjölds gård Backåkra, möts företagsledare inom näringslivets olika sektorer för att diskutera affärsmässig hållbar utveckling. Ett event som genomfördes första gången år 2021 och som vi kallar Backåkra Summit. Sparbanken Syd har varit med som möjliggörare sedan starten – och nu är det dags för tredje upplagan. Frågeställningen som deltagarna kommer att arbeta med är hur de tillsammans kan identifiera områden för gemensamma affärsutmaningar, sett utifrån FN:s hållbarhetsmål. En av deltagarna är Sparbanken Syds VD Henrietta Hansson, och vi ser fram emot att höra hennes känsla från arbetet och eventuella projektidéer som framkommit under dagen. Media är varm välkomna kl. 15.15 för att prata med deltagare om dagen och utfallet av den samma. Var: Dag Hammarskjölds Backåkra, Ystad kommun När: FN-dagen, tisdagen den 24 oktober. Hur: Samtalet utgår från Ystadmodellens fem steg* och leds av Bo Nilsson, grundare till A Sustainabl

Ystad Summit 2023 stärker sin position som viktig mötesplats6.9.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 7-8 september samlas aktörer inom ideell sektor, politik, samhälle och näringsliv på Ystad Summit 2023 för att diskutera det som berör och påverkar vår del av landet - nu och i framtiden. Ystad Summit är en öppen demokratisk mötesplats där olika aktörer möts under två dagar för dialog, utbyte och oväntade möten. Sparbanken Syd är för andra året i rad huvudsponsor till Ystad Summit och vi bidrar därmed till att långsiktigt bygga en tillgänglig och återkommande mötesplats för att lyfta viktiga samhällsfrågor för södra Sverige och Östersjöregionen. - Att vara med och skapa en regional arena där idéer föds, kontakter knyts och beslut fattas är oerhört spännande och inspirerande, säger Henrietta Hansson, vd på Sparbanken Syd. Ystad Summit bjuder på ett smörgåsbord av angelägna samhällsfrågor och sammanhang som berör oss alla och som vi är väldigt glada över möjligheten att få vara en del av. I vår launchliknande mötesplats kan du ta en kaffe, samtala kring de olika seminarierna eller nä

Nominera din vinnarkandidat - kanske blir din nominerade årets vinnare av EkonomihälsaPriset!2.6.2023 08:59:00 CEST | Pressmeddelande

Från och med idag, fredagen den andra juni öppnar vi möjligheten att nominera kandidater till Sparbanken Syds Ekonomihälsapris, ett pris som kommer att delas ut den 15 november 2023 under EkonomihälsaDagen. Priset kommer tilldelas en person/förening/företag som under året bidragit till att fler skåningar har fått en mer balanserad vardagsekonomi, eller en bättre ekonomihälsa som vi kallar det.

Sparbanken Syds lanserar sin hållbarhetsrapport 202227.4.2023 10:20:00 CEST | Pressmeddelande

Under 2022 har Sparbanken Syd genomfört en rad aktiviteter och projekt ur ett hållbarhetsperspektiv som bidragit till att vi tagit stora kliv mot att nå uppsatta hållbarhetsmål för banken. Bland annat har vi utvecklat fondutbudet till att omfatta ännu fler hållbara fonder samt skapat nya samarbeten för att kunna erbjuda en enklare kundupplevelse för såväl privatpersoner som för företag. För oss är den stora vinsten att vi kan möjliggöra för fler kunder att göra hållbara investeringsval, vilket känns otroligt glädjande. Detta och mycket annat ser ni prov på i vår hållbarhetsrapport som vi lanserar idag.

Sveriges enda helt självständiga sparbank