Länstrafiken Kronoberg

Länstrafiken Kronoberg är en del av Region Kronoberg och har i uppgift upphandla, samordna, planera, utveckla och marknadsföra kollektivtrafiken i länet. Vi ansvarar även för samordning av andra trafikuppdrag efter särskild överenskommelse med respektive kommun eller Region Kronoberg.

Länstrafiken Kronoberg lämnar stabsläget12.1.2024 11:10:18 CET | Pressmeddelande

Den 10 december övertog trafikföretaget Connect Bus uppdraget att utföra linjetrafiken i Kronoberg. Starten av det 12-åriga avtalet har kantats av uppstartsproblem som drabbat resenärerna. Åtgärderna som Länstrafiken Kronoberg tillsammans med Connect Bus vidtagit för att komma tillrätta med problemen som uppstod i samband med uppstarten av det nya trafikavtalet ger nu effekt och ytterligare åtgärder och förbättringsaktiviteter är planerade att genomföras framöver vilket innebär att länstrafiken nu lämnar stabsläget.

42 företag konkurrerade om upphandling av Serviceresor och skolskjuts i Kronobergs län från 202519.6.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Region Kronoberg fattade idag tilldelningsbeslutet som gäller upphandlingen av Serviceresor och skolskjuts i Länstrafiken Kronobergs regi från 1 juli 2025. Det blir fem trafikföretag som får dela på uppdraget som omfattar 249 fordon och är uppdelat i 31 olika trafikområden. Avtalet är sex år och det totala kontraktsvärdet beräknas till ca 1,2 miljarder kronor.

Banarbeten 12-18 juni påverkar tågresenärer7.6.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 12-18 juni utför Trafikverket banarbete på flera platser i södra Sverige vilket påverkar tågresenärerna inom samt till och från Kronobergs län. För de som behöver resa 12-18 juni rekommenderar Länstrafiken Kronoberg att söka sin resa i reseappen eller på hemsidan. Tågavgångar kommer ersättas med ersättningsbuss med justerade avgångstider för att passa tåganslutningar där tågen kör. Resenärer bör förbereda sig på att resan kan ta längre tid. Tågresenärerna behöver se över sina resmöjligheter 12-18 juni och om möjligt välj andra färdsätt under perioden. Biljett gäller på ersättningsbuss för vald sträcka. På Kronobergs stationer Älmhult, Växjö och Alvesta finns personal med gula västar och busskoordinatorer för att hjälpa resenärerna rätt. Länstrafiken Kronoberg informerar resenärerna via hemsida, digitala skyltar, anslag på berörda tågstationer samt extra personal på måndag morgon och eftermiddag. Vad ska Trafikverket göra? Trafikverket gör upprustning av järnvägen för att den ska bl

Pressmeddelande Krösatågen: Krafttag för att förbättra tillförlitligheten – vissa sträckor ersätts med buss6.4.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Krösatågen tar nu krafttag för att förbättra tillförlitligheten i trafiken. Under tiden det pågår måste tågtrafiken reduceras. Det kommer innebära att vissa turer kommer att köras med ersättningstrafik och linjelagd busstrafik. Anledningen till det omfattande underhållet beror på att tågen är ålderstigna samt att stora tekniska underhåll infaller under 2022. – Vi har fordon med lite varierande ålder och underhållsbehov i vår fordonsflotta. Det är ett planerat underhåll som måste göras för att säkerheten i tågtrafiken kan garanteras. Men det kommer innebära att vi måste reducera tågtrafiken, vilket vi beklagar, säger Pär Welander, trafikdirektör på Länstrafiken Kronoberg. – Vi förstår resenärens frustration när vår trafik plötsligt inte går som planerat. Tydlig och löpande information kommer vara ett stort fokus för oss så att våra resenärer ska ha möjlighet att planera sitt resande i större utsträckning än i dagsläget. Krösatågen och operatören SJ arbetar löpande med trafikplaneringen