Rättelse - nytt löneavtal för svenska lantbruk inte formellt klart28.6.2023 16:34:48 CEST | Pressmeddelande

RÄTTELSE: Gröna arbetsgivare och Kommunal har en principöverenskommelse om ett nytt avtal för lantbruksarbetarna. För ett formellt avtal krävs ett beslut från Kommunals förbundsstyrelse. Gröna arbetsgivare och Kommunal har slutit ett tvåårigt avtal på 7,4 procent för lantbruksarbetare. Det nya avtalet börja gälla från och med en 1 juli 2023 och följer industriavtalets lönekostnadsmärke.

Kommunal respekterar inte märket - varslar om strejk9.6.2023 14:17:40 CEST | Pressmeddelande

Kommunal varslar om konflikt mot de gröna näringarna för andra gången denna avtalsrörelse. Konflikthotet gäller golfbanor, trädgårdsodlingar och sympatiåtgärder mot trädgårdsanläggningar. Gröna arbetsgivare följer märket och vilket innebär en kostnadsram på 7,4 procent, som är det så kallade märket. Strejkhotet träder tidigast i kraft den 20 juni kl 14.00 om ingen lösning nås innan dess.

Regeringens förslag om försörjningskrav är skadligt för de gröna näringarna4.5.2023 14:40:06 CEST | Pressmeddelande

Regeringen föreslår att arbetskraftsinvandrare ska ha minst 80 procent av en svensk medianlön från och med den 1 oktober 2023. Förslaget är negativt för de gröna näringarna som är beroende av arbetskraftsinvandrare. Det är också ett allvarligt ingrepp i den svenska modellen i och med att det innebär högre lönenivåer än de som fack och arbetsgivare slutit kollektivavtal kring.

Bristande insikt hos regeringen18.2.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Regeringen har nu meddelat att man ser arbetskraftsinvandringen som ett problem snarare än en kritisk resurs, förutom när det gäller högkvalificerad kompetens till industrin. Att de gröna näringarna ska sätta sin förhoppning till att en myndighetsanalys ska ge dem undantag från lönegolvet skickar fel signaler till de företag som samtidigt beskrivs som kritiska för ökad självhushållning och ett hållbart skogsbruk.

Statlig utredning drar samma slutsatser som Svensk Djursjukvård7.11.2022 15:28:53 CET | Pressmeddelande

Utredningen En hållbar och långsiktigt välfungerande hälso- och sjukvård för djur har presenterats och drar samma slutsatser som Svensk Djursjukvård. Särskilt viktiga är förslagen om att utöka antalet utbildningsplatser för veterinärer, möjlighet att utbildas till djurvårdare på distans, att journalföring på engelska ska tillåtas och att djurvårdare ska kunna validera sina kunskaper.

Feltänkt att kräva högre löneökningstakt samtidigt som vi går in i en lågkonjunktur31.10.2022 14:40:13 CET | Pressmeddelande

Facken inom industrin missbedömer företagens utrymme för ökade lönekostnader när de med 4,4 procent kräver högre löneökningar än någonsin tidigare. Ska vi snabbt kunna ta oss tillbaka till en situation med välmående företag och ökande reallöner måste denna lönerörelse bli mycket återhållsam säger förhandlingscheferna för Grafiska Företagen, Gröna arbetsgivare och Trä och Möbelföretagen, TMF, i en gemensam kommentar till Facken inom industrins avtalskrav.
  • >>