• Natur & Kultur

Sex nominerade titlar till priset Årets översättning18.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Av drygt fyrtio nominerade titlar ur 2021 års bokutgivning har sex översättningar kvalificerat sig till slutomgången: Obehaget om kvällarna av Marieke Lucas Rijneveld i översättning från nederländskan av Olov Hyllienmark (Tranan) Pengar på fickan av Asta Olivia Nordenhof i översättning från danskan av Johanne Lykke Holm (Norstedts) Det andra namnet. Septologin I-II av Jon Fosse i översättning från norskan av Lars Andersson (Albert Bonniers förlag) Midvinterdag av Bernadette Mayer i översättning från engelskan av Niclas Nilsson (Ellerströms) Orkansäsong av Fernanda Melchor i översättning från spanskan av Hanna Nordenhök (Tranan) Daniel Stein, tolk av Ljudmila Ulitskaja i översättning från ryskan av Ola Wallin (Ersatz) Prissumman om 100 000 kronor går oavkortat till översättaren. Årets pris kungörs och delas ut torsdagen 22 september, kl.12.00 inom ramen för Bokmässans Rum för översättning. Årets översättning – vars syfte är att rikta ljuset mot översättandets konst och att premiera över

Nicolas Lunabba debuterar som författare6.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hösten 2022 ger Natur & Kultur ut Nicolas Lunabbas debutbok "Blir du ledsen om jag dör?" Nicolas Lunabba är mångfaldigt prisad för sitt arbete med barn och unga. Han är verksamhetsansvarig på organisationen Helamalmö och en stark röst i samhällsdebatten. Nicolas var värd för Sommar i P1 2021 och hans program hyllades för sitt mänskliggörande av unga som hamnar i våldsspiraler. Programmet byggde på ett utdrag ur det som nu blir hans debutbok.

Mycket starkt resultat för Stiftelsen Natur & Kultur 202128.3.2022 09:09:56 CEST | Pressmeddelande

Stiftelsen Natur & Kultur redovisar en omsättning på 407 miljoner kronor och ett resultat på 142 miljoner kronor för 2021, en resultatökning med 117 miljoner jämfört med 2020. Det är det goda utfallet för finansverksamheten och det mycket fina resultatet för förlagsverksamheten som bidrar till den positiva resultatutvecklingen. Det stärker stiftelsen i fortsatta satsningar, både på förlaget och på utdelningen av priser, stipendier och stöd för att stärka röster i det demokratiska samtalet.

Häxprocesserna i blixtbelysning när Ulrika Kärnborg debuterar som barnboksförfattare25.3.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag debuterar Ulrika Kärnborg som barn- och ungdomsförfattare med en skönlitterär roman om häxprocesserna i Älvdalen under 1600-talet – en turbulent tid där ny forskning visat att barn ofta hade en nyckelroll som angivare. I år är det 300 år sedan den sista häxbränningen genomfördes i Norden. "Nattflygare" är den första delen i "Stormens döttrar", en serie fristående berättelser om flickor i historiska brytningstider.
  • >>

• Natur & Kultur