Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Ny vägstatistik pekar på stora brister i vägunderhållet – Här är hela listan inför sommaren24.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ny statistik visar att standarden på landets vägar är alldeles för låg och investeringarna i vägunderhåll är inte tillräckligt stora ens för att säkerställa dagens låga nivå. Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick. Nu krävs stora satsningar för att inte säkerhet och effektivitet på våra vägar ska bli ännu sämre än idag. Transportföretagen har låtit uppdatera analysdata från 2021 med de senaste tillståndsuppgifterna från Trafikverket inför sommaren.

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.

Gustav och Linnea från Västerhaninge kammade hem silver och brons i Yrkes-SM16.5.2022 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Den 10-12 maj tävlade hundratals ungdomar om vem som är bäst på sitt blivande jobb när Yrkes-SM var tillbaka efter två år i träda. Deltagarna representerade stora delar av landet, från Umeå i norr till Kristianstad i söder. Nu kan vi avslöja att Gundars Kalkis och Linnea Rydörn från Västerhaninge kammade hem bronset i yrket fordonslackering och därmed var de bäst placerade från Stockholm i motorbranschens tävling. Vinsten och guldmedaljen inom bilskadeteknik gick i år till Gustav Weber från Falköping efter en hård kamp.

Många klimatanpassar, men få kan resa mindre12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nästan alla svenskar har gjort anpassningar för att leva sitt liv mer klimatvänligt och hälften vill göra mer. Det handlar om allt från att sopsortera och äta mindre kött till att handla begagnat. Men resor är ett område där det är svårt för många att göra mer. De flesta resor sker för att få vardagen att gå ihop. Ofta saknas alternativ, särskilt på landsbygden. Det visar en undersökning om svenskarnas inställning till resande och transporter som Transportföretagen låtit göra.

Transportföretagen välkomnar att Försvarsmakten utbildar för fler yrkesförare (YKB)8.4.2022 14:15:00 CEST | Pressmeddelande

Det finns en stor efterfrågan på fler yrkeschaufförer från företag just nu inom transportbranschen. Därför välkomnar Transportföretagen att Försvarsmakten har beviljats tillstånd bedriva utbildningsverksamhet för yrkesförarkompetens, avseende grundutbildning 280 och 140 timmar för godstransporter. I detta tillstånd ingår även den kompletterande grundutbildningen på 70 respektive 35 timmar.
  • >>