Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Fusk och fel med reseavdrag kostar 3,1 miljarder kronor per år och missgynnar resenärer i kollektivtrafiken8.11.2022 13:15:51 CET | Pressmeddelande

Trots massiv kritik väljer regeringen att i den budget som presenterades idag att backa och riva upp tidigare riksdagsbeslut om att införa en neutral skattereduktion oavsett färdmedel. När regeringen nu backar och behåller det tidigare kritiserade reseavdraget gynnas de som fuskar och felar. Skatteverket visade i våras att 44 procent av kostnaderna för reseavdraget beror på fusk och fel, till en förväntad kostnad på 3,1 miljarder kronor per år.

Bussbranschen leder omställningen till en fossilfri fordonsflotta28.10.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Idag publiceras årets statistikrapport för bussbranschen och den visar tydligt att pandemin haft stora negativa effekter på det kollektiva resandet. Minskat resande, ökade kostnader och minskade biljettintäkter präglade branschen. Slutsatsen är att det behövs fortsatt stöd med långsiktiga insatser för att svenska bussar ska kunna fortsätta rulla klimatsmart. För svenska bussar kör i stor utsträckning fossilfritt - rapporten visar en tydlig ökning av antalet elbussar och bussar som kör på biodrivmedel.

Utdelning av Transportföretagens Hållbarhetspris 202218.10.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Onsdagen 19 oktober presenteras vem som mottar Transportföretagens Hållbarhetspris 2022. Årets finalister är AA Logistik, Atteviks Bil och BRA-Braathens Regional Airlines. Vinnaren får ta emot 50 000 kronor som skänkas till valfritt hållbarhetsprojekt. Årets pristagare utses av följande personer: Christofer Fjellner, Ephi Lina Håkansdotter, H2 Green Steel Marcus Dahlsten, Transportföretagen Maria Bratt Börjesson, VTI Sten Forseke, Greater Than Media är välkommen att bevaka prisutdelning som börjar klockan 18.00, Posthuset, Vasagatan 28, Stockholm.

Utdelning av Transportföretagens Hållbarhetspris 202214.10.2022 15:55:50 CEST | Pressmeddelande

Transportföretagen Flyg välkomnar globalt genombrott för ett hållbarare flyg10.10.2022 08:00:00 CEST | Nyheter

På sista dagen av FN-organet internationella civila luftfartsorganisationen ICAO:s 41: a generalförsamling i Montreal, Kanada, kunde de 193 medlemsstaterna enas om ett långsiktigt mål för den globala luftfartens koldioxidutsläpp, det så kallade LTAG som står för ”Long-term Aspirational Goal for International Aviation CO2 Emissions Reductions”. Det globala målet är nettonoll koldioxidutsläpp senast 2050.

Efter valet: Guldläge att satsa på konkurrenskraftigt svenskt fossilfritt flyg14.9.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är valet 2022 över även om en hel del räknande och förhandlande återstår. Mitt i detta står Sveriges flygbransch och håller andan, nu gäller det att landets nya beslutsfattare förmår sig att samla sig kring de avgörande stegen för att fortsätta utveckla fossilfritt flyg. Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg är en av dom som går bräschen för att flyget ska leda utvecklingen när det gäller att ställa om.

Sveriges Bästa Bussförare är korad6.9.2022 17:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har Mats Skördeman från Keolis i Falun korats till Sveriges bästa bussförare 2022. Bussförar-SM avgjordes idag på Training Partner, Arlanda utanför Stockholm. Finaldagen har bestått av de fem olika momenten Backmoment, Manöverprov, Service och bemötande, Sparsam körning och Katastrofövning. På andra plats kom Dennis Lindelöf från Bergkvarabuss i Trelleborg och tredjeplatsen tog Johnny Ryvang från Erikssons Buss i Idre.
  • >>