Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 100 anslutna medlemsföretag med 200 000 anställda.

Stora möjligheter att få jobb i motorbranschen – över 6 000 personer behövs till 2026!19.2.2024 10:01:49 CET | Pressmeddelande

Det fortsätter att vara svårt att rekrytera personal inom motorbranschen. Svårast är det i Västra Götalands, Värmlands och Gotlands län enligt Transportföretagens rapport Tempen på motorbranschen. Värst är det i Västra Götalands län där hela 95 procent av företagen upplever det svårt vid rekrytering av personal. I Värmland och på Gotland är motsvarande siffror 80 procent.

Bussförare från Sverige vinner internationellt pris för sina insatser14.2.2024 14:19:53 CET | Pressmeddelande

Mats Skördeman, bussförare på Keolis i Uppsala, har idag fått medalj och diplom för "IRU Diploma of Honour" utdelat av Sveriges Bussföretags branschchef under en glädjefylld ceremoni hos Keolis i Uppsala. Priset delas ut av den internationella organisationen International Road Transport Union, IRU, varje år för att hylla yrkesförare över hela världen för sina insatser i samhället.

Nytt Paket-index visar att e-handel skapar stor efterfråga på fossilfria lätta lastbilar13.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

2023 skickades 197,4 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige och den totala paketvolymen ökade med 8,6 procent under året. Under Black Week och Cyber Week stod utlämningsställen för 48 procent av leveranserna vilket är fem procent mer än under helåret 2023. Hemleveranser stod för 40 procent av leveranserna och paketskåp för 12 procent.

Transportföretagen Flyg välkomnar Europaparlamentets elflygsbetänkande19.1.2024 13:16:22 CET | Pressmeddelande

Europaparlamentet har nu antagit svenske europaparlamentarikern Erik Bergkvists initiativbetänkande om “Elektrisk luftfart - en lösning för korta och medellånga flygningar”. Transportföretagen Flyg välkomnar betänkandet som lyfter fram de viktigaste politiska och lagstiftningsåtgärderna som krävs för att påskynda utvecklingen av elektrisk luftfart i Europa och visar hur det kan säkerställa att luftfarten fortsätter att vara en av de mest effektiva transportformerna under de kommande årtiondena.

EU ritar om kartan – ge förutsättningar för transportsektorns omställning18.1.2024 11:00:00 CET | Pressmeddelande

EU har på senare år, genom Fit for 55, växlat upp sin klimatpolitik avsevärt och tagit den globala ledartröjan. Det är i grunden mycket positivt. -Det är många pusselbitar som måste passa ihop för att transportsektorn ska få förutsättningar att klara vår omställning med bibehållen konkurrenskraft, fortsatt lönsamhet och ekonomisk tillväxt, säger Marcus Dahlsten, VD för Transportföretagen i samband med Transportform som pågår i Linköping.
  • >>