16 träffarRättvisemärkt

Circle K

Omställningsrapporten visar: svenskarna tror att klimat- och miljömålens tidplan är helt orealistisk17.6.2024 07:30:00 CEST | Circle K | Pressmeddelande

Sverige har högt satta klimat- och miljömål, där transportsektorn har en betydande roll. Både inom privatmarknaden och yrkestrafiken ska bensin och diesel successivt fasas ut med hjälp av bland annat elektrifieringen och biobränslen. Men få svenskar tror att det faktiskt är möjligt – det visar Omställningsrapporten 2024 från Circle K, som baseras på omfattande undersökningar och intervjuer med forskare och experter.
We Effect

Världshungerdagen: Två av tre svenskar vill betala mer för rättvis mat16.10.2020 09:16:50 CEST | We Effect | Pressmeddelande

Två tredjedelar av svenskarna, 68 procent, kan tänka sig att betala mer för livsmedel importerade från fattiga länder, som exempelvis kaffe och bananer, om bönderna får bättre betalt. Det visar en opinionsundersökning som Sifo gjort på uppdrag av biståndsorganisationen We Effect. Möjligheten för bönder i fattiga länder att få ordentligt betalt är avgörande för att bekämpa global fattigdom och hunger.
Avesta kommun

Avesta Fairtrade City - för åttonde gången12.5.2017 13:20:00 CEST | Avesta kommun | Pressmeddelande

Avesta kommun har omdiplomerats som Fairtrade City för åttonde gången. "Det här är en viktig del i kommunens hållbarhetsarbete", säger Sussie Berger som är ordförande i styrgruppen för Avesta Fairtrade City. Genom att vara en Fairtrade City främjar Avesta kommun en rättvis handel och etisk konsumtion. En del av uppdraget är att öka kännedomen och efterfrågan av varor som har blivit producerade med respekt för mänskliga rättigheter. - På det här sättet gynnar vi en hållbar handel som är bra för första ledet av handelskedjan - alltså bönderna och tillverkarna, där villkoren oftast är som sämst, förklarar Mirjam Nykvist, hållbarhetsstrateg på Avesta kommun. - Ett av våra stora politiska mål handlar om ett hållbart Avesta, det här en viktig del i det arbetet, berättar Sussie Berger. Genom en rättvis handel får odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom bättre kunskap om sina rättigheter, större försörjningsmöjligheter och en stärkt position på världsmarknaden. Det ger handlingskra
Linköpings domkyrkopastorat

Linköpings Domkyrkopastorat har blivit certifierade för Fairtrade12.5.2017 07:00:00 CEST | Linköpings domkyrkopastorat | Pressmeddelande

Fairtrade har länge funnits med i Svenska kyrkan i Linköping och nu har ansökan om certifiering godkänts och diplomet kommer att överlämnas till pastoratet den 14 maj. Kyrka för fairtrade bygger på olika kriterier och dessa uppfyller Linköpings Domkyrkopastorat. Det är rättvisemärkt kaffe och te som används i all verksamhet, tillsammans med andra varor, t ex choklad, kakao, socker och bananer. Vi arbetar också med att sprida kunskap om rättvisefrågor och konsumentmakt, och ingår i Linköpings kommuns styrgrupp för Fairtrade City. Ett kriterium är att jobba med opinionsbildning genom utåtriktade aktiviteter. Vi informerar kontinuerligt i vår verksamhet och är med i planeringen för Fairtrade Forum den 5–7 oktober, som hålls i Linköping. Linköpings Domkyrkopastorat samarbetar också med kommunen och ideella organisationer om just rättvis handel och etisk konsumtion. Att Linköpings kommun är Fairtrade City är en tillgång, liksom att Världsbutiken och IM:s butiker finns i stan. Diplomet överl
Tysk-Svenska Handelskammaren

”Kommunikation på samma nivå är en förutsättning för bra ledarskap“26.9.2016 12:59:00 CEST | Tysk-Svenska Handelskammaren | Blogginlägg

Ha tilltro till medarbetarna, kommunicera inte uppifrån och ned och ta inte allting på världens största allvar – så präglar årets ledare, Martin Kauffner, årets butikskedja i Sverige, Lidl. I intervjun med Tysk-Svenska Handelskammaren ger Lidls CFO en inblick i sin ledarskapsstil och företagets framtidsplaner i Sverige. Tysk-Svenska Handelskammaren: I maj utsågs du till årets ledare under Retail Awards-galan. Vad skulle du säga kännetecknar din ledarskapsstil? Martin Kauffner: Det gäller att ställa sig frågan: Vad utgör bra ledarskap? En viktig faktor är säkerligen kommunikation på samma nivå – inte uppifrån och ned. Sedan måste man se till att medarbetarna kan utvecklas. Bara så kan även företaget vidareutvecklas. Dessutom handlar det om att skapa förtroende för varandra. Man måste ta ansvar själv men även delegera uppgifter och ha tilltro till att medarbetarna klarar det. Det hör också till att man tillsammans kan ha roligt på jobbet. Och om jag säger att detta kännetecknar bra ledar
Ving AB

Nyhet: Vings flygbolag Thomas Cook Airlines Scandinavia inleder samarbete med Starbucks31.8.2016 10:53:00 CEST | Ving AB | Pressmeddelande

Nu får Vings resenärer som flyger med Thomas Cook Airlines Scandinavia riktigt gott kaffe i luften. Ett samarbete har inletts med den amerikanska kaffekedjan Starbucks. Näst efter Finland dricker svenskarna mest kaffe i världen. Och i takt med kaffekulturens utveckling med baristor, kaffenörderi och coffee shops har Starbucks blivit ett populärt varumärke hos många svenskar på utlandsresa. Idag finns Starbucks på flera ställen i Sverige. – På alla våra flygningar till och från Norden kommer vi att servera rättvisemärkt kaffe från Starbucks. På årsbasis serverar vi ca 2,2 miljoner koppar kaffe på flygen och därtill 52 000 liter mjölk, det motsvarar åtta heltidsanställda kossor på grönbete, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving. Starbucks grundades 1971 i Seattle, USA och har drygt 27 000 kaffeställen runt om i världen samt eget kafferosteri. Önskas ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se telefon 0709-513075. Foto Ving/Thomas
Svensk Handel

Pressmedd. Trender i julhandeln 200720.11.2007 10:00:00 CET | Svensk Handel | Pressmeddelande

Pressmeddelande Trender i julhandeln 2007 Svensk Handel presenterar för första gången en unik undersökning om julhandeln där handlare har fått agera expertpanel. Undersökningen baseras på drygt 400 handlares förväntningar inför julen. Julen står inför dörren och i butikerna planeras det för fullt. Alla vill sticka ut och synas i mängden av tomtar och klappar, och vad vi önskar oss beror på vem vi är och vilken livsstil vi har. Samt vilka samhällstrender som påverkar konsumtion och köpbeteende. En grön jul där tomten är rättvis, trenden vi ser är att människor gör mer medvetna val när de handlar. Undersökningen visar att försäljningen av ekologiska/ miljömärkta varor samt rättvisemärkta produkter kommer att öka. Många klädkedjor har lanserat eko-kollektioner och dessa kan vara bubblare i tomtens säck. Med det vi köper och det vi ger bort signalerar vi gärna att här har du en som har koll. Bristen på tid påverkar också vart och när vi handlar våra julklappar eller "nätklappar" . Att sond
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye