Trafikverket

Trafikstart för första eldrivna linfärjan i Göteborg

Dela
Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv är inte enbart Sveriges mest trafikerade linfärjeled. Genom inkoppling av eldrift genom kabel, blir den dessutom mest miljövänlig.
Linfärjan på Kornhallsleden drivs med hjälp av en elkabel. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om eldrift på vägfärja.
Linfärjan på Kornhallsleden drivs med hjälp av en elkabel. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om eldrift på vägfärja.

Förra året trafikerades Kornhallsleden av 730 000 bilar, vilket gör den till Sveriges i särklass största linfärjeled. Det görs cirka 24 000 färjeturer på ett år och det innebär att en övergång till eldrift ger en betydande minskning av miljöpåverkande utsläpp som CO2, kväve och buller.     

Miljötekniken är utvecklad av Trafikverkets färjerederi och har prövats på tre leder med lägre trafikintensitet.

– Det är främst genom att hitta alternativ till fossila bränslen som färjetrafiken kan bidra till långsiktig hållbarhet. När det gäller linfärjor kan eldrift vara ett utmärkt alternativ. För frigående färjor, som till exempel på Hönöleden, handlar det om andra bränslen, som metanol eller HVO, säger Peter Peterberg, miljösamordnare i Färjerederiet.

– I våra nordiska grannländer finns ett engagemang för att bygga batteridrivna färjor och det är något vi gärna vill utveckla även i Sverige, under förutsättning att det finns en rimlig finansiering för den investeringen, säger rederichef Anders Werner.

Samma framdriftsystem som nu införs på Kornhallsleden har testats på linfärjan i Hamburgsund i Tanums kommun. Under de två första åren med eldriven lindrift uppnåddes en besparing på CO2-utsläpp på hela 107 ton per år. Eftersom Kornhallsleden har en mer omfattande trafik kommer besparingarna här att bli ännu större.

Dessutom påverkas miljön positivt genom att driften är näst intill ljudlös.

– Det är ett mycket glädjande resultat som visar att man kan åstadkomma mycket med teknisk utveckling i kombination med mod att investera i hållbara tekniska lösningar, säger rederichef Anders Werner.

Fakta
Kornhallsleden går över Nordre älv mellan Kornhall i Kungälv och Gunnesby på Hisingen i Göteborg. Färjeleden är 200 meter lång och överfartstiden är 2 minuter. Åtta av tio som reser på Kornhallsleden är nöjda med tjänsten.

Läs mer om eldriven linfärja på Kornhallsledens webbplats, länk se nedan.

Nyckelord

Kontakter

Kommunikationschef Ingrid Jarnryd, Trafikverket Färjerederiet, 010-123 26 52
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00

Bilder

Linfärjan på Kornhallsleden drivs med hjälp av en elkabel. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om eldrift på vägfärja.
Linfärjan på Kornhallsleden drivs med hjälp av en elkabel. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om eldrift på vägfärja.
Ladda ned bild
Kornhallsleden med befälhavare Mats Carlsson. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om eldrift på vägfärja.
Kornhallsleden med befälhavare Mats Carlsson. Foto: Kasper Dudzik. Bilden får användas i samband med publicering om eldrift på vägfärja.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye