107 miljoner till vinnare i Tingsryd

I Tingsryd i Kronobergs län bor Sveriges senaste vinnare. I dag avslöjades det att Postkodlotteriets Grannyra med en vinstpott på 107 miljoner kronor har gått till orten. Det är lottköparna i postnummer 362 30 som kommer att få dela på vinsten.
Grannyran med 107 miljoner kronor i vinstpotten har landat i Tingsryd

Tre gånger om året sker Postkodlotteriets Grannyra, en dragning med extra mycket pengar i vinstpotten. Lottköparna i det vinnande postnumret får dela på hälften av 107 miljoner, alltså 53,5 miljoner kronor. Den resterande hälften får de som bor i den vinnande postkoden dela på.

Vinnarna kontaktas med start nästvecka
I dag klockan 20.00 avslöjades det vinnande postnumret på postkodlotteriet.se samt i sociala medier. Med start nästa vecka kommer vinnare att kontaktas via telefon med vinstbesked om deras vinst i postnumret.

TV-program spelas in söndag 11/4
Istället för en vinstutdelning på orten spelas Grannyran in i en studio söndagen den 11 april. Flera av vinnarna kommer att bli uppringda via videosamtal av programledarna Rickard Sjöberg och Magdalena Forsberg.

– Ett lyckligt vårskrik, en chockad uppsyn eller rena glädjetårar. Snart får jag se reaktionerna vid den här Grannyran som hamnade i Tingsryd. Så grattis alla lottköpare som bor i postnummer 362 30! Nästa söndag kanske det är dig jag ringer från vår digitala Grannyrastudio, säger Rickard Sjöberg.

Vid TV-inspelningen avslöjas den vinnande postkoden, alltså vilket område som får dela på den andra hälften av vinstpotten.

Programmet sänds i TV4 fredagen den 16 april klockan 19.30. I programmet uppträder artisten Tusse, som nyligen vann Melodifestivalen och ska representera Sverige i Eurovision.

Det är tredje gången som en Grannyra landar i Kronobergs län. Tidigare Grannyror har gått till Växjö 80 miljoner (2014) och till Torpsbruk 112 miljoner (2009). Hittills har Postkodlotteriet gjort 40 personer till miljonärer i Kronoberg och nästa söndag blir det ännu fler. Hur många avslöjas först då.

Fördelning av vinstpotten
Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje deltagande månad). Hur stor vinsten i Grannyran blir beror på antalet andelar och lotter.

• Hälften av vinstpotten (53,5 miljoner kronor) fördelas mellan alla lottköpare i det vinnande postnumret.
  • Andra hälften av vinstpotten (53,5 miljoner kronor) fördelas mellan lottköparna i postkoden.

Vad är en postkod?
Ett lottnummer i Postkodlotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Om Postkodlotteriet
Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har fler än 300 svenskar blivit miljonärer. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.

För mer information kontakta:
Sophie Westerlund, Pressansvarig produkt-PR Svenska Postkodlotteriet, 073-087 13 42.
Sophie.Westerlund@postkodlotteriet.se

Grannyran med 107 miljoner kronor i vinstpotten har landat i Tingsryd

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 300 svenskar blivit miljonärer. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.