Björn Frantzén och Mariestads fördjupar samarbetet på Den Stora Smakresan
Den Stora Smakresan är en programserie som kommer synas på Youtube & Facebook under hösten. Resan går ombord på Ostindiefararen Götheborg där det blir diskussioner om smaker och råvaror, möten med tångspecialister, whiskymakare och örtexperter samt en hel del ölbryggning i det medföljande mikrobryggeriet. De första avsnitten har premiär den 11 september. Kampanjperioden pågår till och med november.
Ostindiefararen Götheborg är en kopia på ett av de skepp som på 1700-talet reste från den svenska västkusten till Kina för att köpa porslin och kryddor. I programserien reser Richard Bengtsson både till Kina och seglar längs västkusten med Götheborg för att inspireras av asiens kryddor och skeppets och havets dofter. Tillsammans med Björns matlagning skapas nya idéer som omsätts till ny öl och nya maträtter.
Tidigare år har namn som Peter Stormare, Ernst Billgren, Per Morberg och Titiyo delat med sig av sina liv i Mariestads reklamfilmer. Med Björn Frantzén tas konceptet nu ett steg vidare genom att reklamfilmerna kompletteras med ”Den stora smakresan” - en programserie för Mariestads YouTube-kanal, Facebook och sajten mariestads.se.
– Njutning kan vara många saker för mig, jag försöker njuta lite hela tiden i mitt liv. Det kan förstås vara via gastronomi, att jag får uppleva riktigt bra mat och dryck, men jag njuter minst lika mycket av att få ge andra njutning genom min matlagning, säger Björn Frantzén.
Programserien är producerad av Forsberg & Co och har spelats in främst ombord på ostindiefararen Götheborg men även i Hongkong och på Björn Frantzéns restaurang i Gamla stan i Stockholm.
– Att få samarbeta med en av Sveriges bästa kockar och landets mest spännande skepp är vi stolta och glada över. Björn Frantzén personifierar det vi själva strävar efter med Mariestads - noggrannhet med råvaror, perfektionism i utförandet och en fulländad smakbalans. Och Götheborg står för hantverk och tradition, precis som vårt bryggeri, säger Mikael Mossvall, produktchef Mariestads.
FAKTA OM MARIESTADS
Mariestads Bryggeri var ett av de första lagerbryggerierna i Sverige. Verksamheten startade redan 1848, bara några år efter det att tekniken att brygga öl med långsam jäsning i låg temperatur hämtats hit från Tyskland. Det gamla svenska "surölet" ersattes snabbt med det nya, friska ölet som dessutom kunde lagras - lagern. Mariestads Bryggeri gjorde redan från början en nysvensk lager - lite fylligare med en kraftigt markerad beska.
FAKTA OM BJÖRN FRANTZÉN
Björn Frantzén började sin karriär som kock på Edsbacka krog. Björn har därefter bl.a. arbetat på de engelska stjärnkrogarna Chez Nico’s at 90 Park (3 stjärnor i Guide Michelin), Restaurant Lettonie (2 stjärnor) och Restaurant Pied a Terre (2 stjärnor) samt Restaurant L’Arpege i Paris (3 stjärnor).
År 2008 öppnade restaurangen Frantzén/Lindeberg som tilldelades sin första Michelinstjärna redan året därpå. Idag heter restaurangen enbart Frantzén och rankas med 2 stjärnor i Guide Michelin. Björn Frantzén driver dessutom bland annat The Flying Elk, Studio Frantzén och Bobergs matsal på NK.
Björn Frantzén är skapare av projektet "Exceptionell råvara" som strävar efter att lyfta svenska råvaror till världsklass. ”Exceptionell råvara” drivs i samarbete med VisitSweden, LRF, Martin & Servera samt Svenskt Kött.
Innan kockkarriären spelade Björn Frantzén fotboll i AIK:s a-lag. Han är också en hängiven löpare och springer cirka 200 mil om året.
TEAM:
Henrik Åström: marknadschef öl Spendrups
Mikael Mossvall: produktchef Mariestads
Filmproduktion Planet of the Silver Ape, Stefan Öström
Produktionsbyrå: Forsberg & Co
Mediebyrå: Starcom, David Zetterlund
PR-byrå: Lindberger & co, Lars Lindberger
För ytterligare information kontakta:
Henrik Åström, marknadschef öl Spendrups, tfn. 076-8467994, henrik.astrom@spendrups.se
Mikael Mossvall, produktchef Mariestads, tfn. 070-7746089, mikael.mossvall@spendrups.se
Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se
Nyckelord
Kontakter
Spendrups Bryggeri
Tel:+46 8 672 77 00 +46 8 618 35 60infomaster@spendrups.seRose-Marie HertzmanPresschef, Spendrups
Tel:070-283 02 75rose-marie.hertzman@spendrups.seOm
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Meteor gör entré i Sverige – Spendrups breddar sin portfölj med fransk öltradition2.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det franska bryggeriet Brasserie Meteor tar steget in på den svenska marknaden och introducerar sina två populära ölsorter, Meteor Lager och Meteor Blanche, genom Spendrups Bryggeri. Lanseringen markerar en unik möjlighet för svenska ölentusiaster att upptäcka det bästa av fransk öltradition.
Michael Andersson lanserar årets upplaga av Melleruds Mästarbrygd – en amber lager24.3.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2024, Michael Andersson, har skapat årets Melleruds Mästarbrygd – en ljust bärnstensfärgad amber lager, bryggd med ekologisk humle och malt. Årets Mästarbrygd bjuder på en utsökt rostig maltighet, friska inslag av citrus och avrundas med ett vitt krämigt skum
Lampa som drivs av saltvatten eller urin – Salt Tech vinner familjen Spendrups stipendium för sin unika innovation19.3.2025 12:27:31 CET | Pressmeddelande
Familjen Spendrup vill uppmuntra och stödja unga entreprenörer i Sverige genom ett årligt återkommande stipendium som har delats ut till tidigare UF-elever sedan 2008. I år går stipendiet till William Asefaw som driver Salt Tech. Företaget har en unik lösning med en lampa som drivs av saltvatten eller urin – som en av lösningarna på elfattigdomen i världen.
Svenskarnas favoriter från Spendrups nu på norska butikshyllor11.3.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
I höstas aviserade Spendrups ett samarbete med Stordalen-ägda dryckesgruppen Belmonte Beverage Group AS. Nu är samarbetet synligt på de norska butikshyllorna med svenska brygder anpassade för den norska marknaden.
Melleruds & Årets Kock Michael Andersson presenterar det perfekta pilsnersnacket6.2.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets Kock 2024, Michael Andersson, har i samarbete med Melleruds skapat det perfekta tilltugget – pilsnersnack med matjescrème, exklusivt framtaget för att avnjutas tillsammans med en iskall Melleruds pilsner. Med sin enkla tillagning och eleganta presentation blir det en given succé vid minglet, middagsbjudningar och andra festliga tillställningar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum