Spendrups Bryggeri AB

Björn Frantzén och Mariestads fördjupar samarbetet på Den Stora Smakresan

Dela
Stjärnkocken Björn Frantzén är ölvarumärket Mariestads livsnjutare. Han är en av Sveriges mest uppmärksammade kockar och driver bland annat den egna restaurangen Frantzén med två stjärnor i Guide Michelin. Nu fördjupas samarbetet med bryggmästare Richard Bengtsson när de i höstens programserie skapar ny öl och nya maträtter med utgångspunkt från ostindiefararen Götheborg.

Den Stora Smakresan är en programserie som kommer synas på Youtube & Facebook under hösten. Resan går ombord på Ostindiefararen Götheborg där det blir diskussioner om smaker och råvaror, möten med tångspecialister, whiskymakare och örtexperter samt en hel del ölbryggning i det medföljande mikrobryggeriet. De första avsnitten har premiär den 11 september. Kampanjperioden pågår till och med november.

Ostindiefararen Götheborg är en kopia på ett av de skepp som på 1700-talet reste från den svenska västkusten till Kina för att köpa porslin och kryddor. I programserien reser Richard Bengtsson både till Kina och seglar längs västkusten med Götheborg för att inspireras av asiens kryddor och skeppets och havets dofter. Tillsammans med Björns matlagning skapas nya idéer som omsätts till ny öl och nya maträtter.

Tidigare år har namn som Peter Stormare, Ernst Billgren, Per Morberg och Titiyo delat med sig av sina liv i Mariestads reklamfilmer. Med Björn Frantzén tas konceptet nu ett steg vidare genom att reklamfilmerna kompletteras med ”Den stora smakresan” - en programserie för Mariestads YouTube-kanal, Facebook och sajten mariestads.se.

– Njutning kan vara många saker för mig, jag försöker njuta lite hela tiden i mitt liv. Det kan förstås vara via gastronomi, att jag får uppleva riktigt bra mat och dryck, men jag njuter minst lika mycket av att få ge andra njutning genom min matlagning, säger Björn Frantzén.

Programserien är producerad av Forsberg & Co och har spelats in främst ombord på ostindiefararen Götheborg men även i Hongkong och på Björn Frantzéns restaurang i Gamla stan i Stockholm. 

– Att få samarbeta med en av Sveriges bästa kockar och landets mest spännande skepp är vi stolta och glada över. Björn Frantzén personifierar det vi själva strävar efter med Mariestads - noggrannhet med råvaror, perfektionism i utförandet och en fulländad smakbalans. Och Götheborg står för hantverk och tradition, precis som vårt bryggeri, säger Mikael Mossvall, produktchef Mariestads.

FAKTA OM MARIESTADS 
Mariestads Bryggeri var ett av de första lagerbryggerierna i Sverige. Verksamheten startade redan 1848, bara några år efter det att tekniken att brygga öl med långsam jäsning i låg temperatur hämtats hit från Tyskland. Det gamla svenska "surölet" ersattes snabbt med det nya, friska ölet som dessutom kunde lagras - lagern. Mariestads Bryggeri gjorde redan från början en nysvensk lager - lite fylligare med en kraftigt markerad beska. 
 

FAKTA OM BJÖRN FRANTZÉN 
Björn Frantzén började sin karriär som kock på Edsbacka krog. Björn har därefter bl.a. arbetat på de engelska stjärnkrogarna Chez Nico’s at 90 Park (3 stjärnor i Guide Michelin), Restaurant Lettonie (2 stjärnor) och Restaurant Pied a Terre (2 stjärnor) samt Restaurant L’Arpege i Paris (3 stjärnor).

År 2008 öppnade restaurangen Frantzén/Lindeberg som tilldelades sin första Michelinstjärna redan året därpå. Idag heter restaurangen enbart Frantzén och rankas med 2 stjärnor i Guide Michelin. Björn Frantzén driver dessutom bland annat The Flying Elk, Studio Frantzén och Bobergs matsal på NK.

Björn Frantzén är skapare av projektet "Exceptionell råvara" som strävar efter att lyfta svenska råvaror till världsklass. ”Exceptionell råvara” drivs i samarbete med VisitSweden, LRF, Martin & Servera samt Svenskt Kött.

Innan kockkarriären spelade Björn Frantzén fotboll i AIK:s a-lag. Han är också en hängiven löpare och springer cirka 200 mil om året. 
 

TEAM:

Henrik Åström: marknadschef öl Spendrups 

Mikael Mossvall: produktchef Mariestads

Filmproduktion Planet of the Silver Ape, Stefan Öström

Produktionsbyrå: Forsberg & Co

Mediebyrå: Starcom, David Zetterlund

PR-byrå: Lindberger & co, Lars Lindberger

För ytterligare information kontakta:

Henrik Åström, marknadschef öl Spendrups, tfn. 076-8467994, henrik.astrom@spendrups.se  

Mikael Mossvall, produktchef Mariestads, tfn. 070-7746089,  mikael.mossvall@spendrups.se

 

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Nyckelord

Kontakter

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Lampa som drivs av saltvatten eller urin – Salt Tech vinner familjen Spendrups stipendium för sin unika innovation19.3.2025 12:27:31 CET | Pressmeddelande

Familjen Spendrup vill uppmuntra och stödja unga entreprenörer i Sverige genom ett årligt återkommande stipendium som har delats ut till tidigare UF-elever sedan 2008. I år går stipendiet till William Asefaw som driver Salt Tech. Företaget har en unik lösning med en lampa som drivs av saltvatten eller urin – som en av lösningarna på elfattigdomen i världen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye