1000 Möjligheter1000 Möjligheter

156 unga besökte chatt om våld i ungas relationer – bara första helgen

I fredags kväll öppnade Sveriges första nationella stödplattform för alla mellan 15 och 20 år som blir utsatta, eller utsätter andra, för våld i sina partnerrelationer. Redan första helgen var det så många som 156 unga tjejer och killar som hittade fram till chatten och hela 15 000 besökte kunskapsbanken på ungarelationer.se.

– Vi visste att det fanns ett stort behov, men hade inte räknat med att så många skulle höra av sig till vår chatt och läsa våra texter redan första helgen. Det säger verkligen något om vikten av att lyfta våld i ungas partnerrelationer, säger Zandra Kanakaris, generalsekreterare på Stiftelsen 1000 Möjligheter, som driver satsningen.

De som vänder sig till chatten, som är öppen varje kväll, är både tjejer och killar. En del är utsatta för våld, några är potentiella förövare och andra är kompisar som hör av sig och vill veta vad de kan göra för att hjälpa någon som utsätts.

Bland dem som besökte sajten ungarelationer.se valde 2650 personer att göra ett quiz där man kan kolla om man verkar vara i en schysst relation. Många läste också en text om varningstecken liksom information om kampanjen ”Svartsjuka är inte romantiskt”, som ungarelationer.se driver tillsammans med Länsstyrelserna och Jämställdhetsmyndigheten för att uppmärksamma våld i ungas partnerrelationer.

– Vi ser att det i stort handlar om killars våld mot tjejer även i ungas relationer, så om vi ska stoppa mäns våld mot kvinnor är det här en av de viktigaste preventiva åtgärder vi kan göra. Våldsutövande män börjar inte plötsligt slå någon från ingenstans i vuxen ålder. Beteenden präglade av makt och kontroll kommer långt tidigare och om vi kan fånga upp dem redan i unga år kan förhoppningsvis mycket lidande förhindras, säger Zandra Kanakaris och fortsätter:

– Om vi dessutom kan motverka att en ung persons första relation är fylld av våld eller att någon kan ta sig ur en sådan relation innan det värsta händer, så är oerhört mycket vunnet. Vi hoppas att den nya regeringen också ser behovet av att satsa på att motverka våld i ungas relationer och att ungarelationer.se kan vara startskottet för ett mycket större fokus på frågan.

1000 Möjligheter är en politiskt och religiöst oberoende stiftelse som arbetar med att stötta unga. Verksamheten startades 2010 som Sveriges första ungdomsjour, och utöver stödarbetet bedrivs även förebyggande arbete i skolor, på fritidsgårdar och i förenings- och näringsliv för att uppnå ett jämställt och jämlikt samhälle fritt från våld.