20 finalister tävlar om att bli Sveriges bästa bussförare

Tisdagen den 6 september klockan 09.30 går starten för finalen av Bussförar-SM, tävlingen där Sveriges bästa bussförare 2022 ska utses. Bussförar-SM arrangeras för att uppmärksamma bussförarna och visa hur viktig deras kompetens är.

Bussförar-SM 2022

Det är ett stort intresse kring Bussförar-SM i Sverige. Varje år ökar antalet anmälda till tävlingen och konkurrensen blir tuffare och tuffare. I år anmälde över 550 personer sig och skrev det första teoriprovet. Därefter har 20 kvinnor och 20 män gått vidare i tävlingen och genomfört ett andra teoriprov. Efter sista gallringen är det 20 bussförare som nu kvalificerat sig till en finalplats.

Tävlingen

Finalen genomförs under en heldag på Training Partner, vid Arlanda utanför Stockholm. Det är fem olika moment som varje finalist ska genomföra. Momenten är Backmoment, Manöverprov, Service och bemötande, Sparsam körning och Katastrofövning.

Prisutdelningen sker klockan 15.30

Filmat material kommer att finnas senare under veckan, bäst är därför att se eventet på plats. Mer info om evenemanget hittar ni här.

- För oss är det en självklarhet att uppmärksamma bussföraryrket och detta är ett ypperligt sätt att göra det på. Bussförar-SM arrangeras för att visa hur viktig deras kompetens är. Vi vill höja statusen för yrket samtidigt som vi vill visa hur mycket branschen ständigt utvecklas så att vi kan inspirera nya personer att vilja bli bussförare, säger Linda Stenström, branschutvecklare inom kompetensutveckling Transportföretagen och projektledare för Bussförar-SM.

- Var fjärde bussförare är idag över 60 år. Ska vi klara samhällets mål om hållbara och klimatsmarta persontransporter för framtiden behöver branschen många fler förare! Att arrangera Bussförar-SM är ett bra sätt att visa upp bussföraryrket och visa för dem som redan är i yrket att de är viktiga, säger Anna Grönlund, Branschchef Sveriges Bussföretag.

Arrangörer av Bussförar-SM
Bussförar-SM arrangeras av Sveriges Bussföretag i samarbete med tidningarna Resforum och Trafikforum som är Nordens ledande tidningar inom persontrafik.

Samarbetspartners är Kunskapsbussen, Yrkesakademin och Drivec
Fordonspartners är Mercedes och Setra.

Partners/Sponsorer är Arriva, Transdev, Vy, Bergkvarabuss, Keolis och Kommunal.

Sveriges Bussföretag är ett gemensamt förbund inom Transportföretagen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver alla former av yrkesmässig busstrafik och arrangerar bussresor inom och utanför landets gränser. Inom Sveriges Bussföretag arbetar vi med såväl arbetsgivarfrågor som branschfrågor. Idag har vi ungefär 270 medlemsföretag med över 27 900 anställda. www.transportforetagen.se

RESFORUM och TRAFIKFORUM är Nordens ledande facktidningar för persontrafik och bussturism. Tidningarna är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag och en del av Nordiske Medier. Mer information finner du på www.rt-forum.se

Bussförar-SM 2022

Efter valet: Guldläge att satsa på konkurrenskraftigt svenskt fossilfritt flyg14.9.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är valet 2022 över även om en hel del räknande och förhandlande återstår. Mitt i detta står Sveriges flygbransch och håller andan, nu gäller det att landets nya beslutsfattare förmår sig att samla sig kring de avgörande stegen för att fortsätta utveckla fossilfritt flyg. Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg är en av dom som går bräschen för att flyget ska leda utvecklingen när det gäller att ställa om.

Sveriges Bästa Bussförare är korad6.9.2022 17:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har Mats Skördeman från Keolis i Falun korats till Sveriges bästa bussförare 2022. Bussförar-SM avgjordes idag på Training Partner, Arlanda utanför Stockholm. Finaldagen har bestått av de fem olika momenten Backmoment, Manöverprov, Service och bemötande, Sparsam körning och Katastrofövning. På andra plats kom Dennis Lindelöf från Bergkvarabuss i Trelleborg och tredjeplatsen tog Johnny Ryvang från Erikssons Buss i Idre.