Grej of the Day – 100 grejer i en bok

Boken och den tillhörande digitala delen innehåller 100 GOTD-lektioner och en steg-för-steg-guide för hur man som lärare kan arbeta med sin klass. Materialet bidrar till att snabbt och effektivt kunna planera och genomföra mikrolektionerna och passar både dem som redan kommit igång och dem som är i startgroparna med GOTD.
Kunskap på tio minuter
– Syftet med GOTD är att varje dag få glänta på nya spännande kunskapsdörrar. Det korta mikroformatet har varit en betydande faktor till att detta slagit så stort bland eleverna. Det ger kunskap på tio minuter, säger Micke Hermansson.
Färdigt material att använda i klassen
I boken presenteras varje ”grej” på ett uppslag där det finns en faktatext, förslag på ledtrådar, minns du-frågor och bilder som gör det enkelt att komma igång. I den tillhörande digitala delen finns färdigt material till 100 GOTD-lektioner att använda i klassen. Materialet innehåller också instruktioner för hur man arbetar med GOTD-modellen. Micke Hermansson förklarar:
– Lärare som arbetar med GOTD tycker ibland att det tar för mycket tid att förbereda lektionerna med faktasökning, att hitta ledtrådar och att ordna följdfrågor. Med det färdiga materialet är det lätt att genomföra en lektion och att hitta tips och inspiration till nya lektioner.
Vidgar elevernas allmänbildning
– Jag har själv sett hur GOTD vidgar elevernas allmänbildning samt deras intresse för nyhetsbevakning och omvärlden. Framför allt inser eleverna att kunskap hänger ihop – det finns tydliga kopplingar mellan till exempel Rosa Parks, Martin Luther King och Nelson Mandela, säger Micke Hermansson.
Om Grej of the Day
Micke Hermansson är mellanstadielärare och har använt mikrolektionerna Grej of the Day sedan hösten 2009. Mikrolektionerna pågår under 8-10 minuter och sätter tonen för dagen. Lektionerna ska skapa lust och inspiration genom intressant och spännande innehåll. Arbetsmetoden används idag av lärare i hela landet och har spridit sig även till de nordiska grannländerna. Grej of the Day har också en av landets största Facebook-grupper inom pedagogik, där medlemmarna delar med sig av kunskaper, planeringar och material. Micke Hermansson utsågs av Handelskammarens till Sveriges Bästa Lärare 2015. Priset delas ut årligen till lärare med särskilt god pedagogik.
Grej of the Day finns nu i bokhandeln samt på Studentlitteratur.se, där man även kan prova på det digitala materialet.
Nyckelord
Bilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur förvärvar Tefy Läromedel – fysik och kemi för årskurs 7–915.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Tefy Läromedels utgivning inom fysik och kemi för årskurs 7–9.
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

