
Medicinteknik fortsatt stark tillväxtmarknad.

Medicinteknik fortsätter att vara en fascinerande tillväxtmarknad. Det fanns en speciellt stark period, framförallt i början på millenniet, då många företag uppnådde tvåsiffriga tillväxtökningar. Trots att denna fas ser ut att vara över är medicinteknikområdet fortsatt en lovande marknad enligt en rad av marknadsrapporter. Den innovativa kraften hos tillverkarna är en stark indikator på fortsatt goda marknadsperspektiv. Andelen investeringar som går till forskning och utveckling relaterat till försäljning är till exempel 9 procent hos tyska företag. Betydligt högre än hos både kemi- och processindustrin. Enligt European Patent Office fanns det förra året ingen annan teknisk sektor med så många inlämnade patent som just inom medicinteknikområdet.
Enligt många företag har kontakten med kunderna förändrats, en utveckling som kan karakterisera marknadstrenden i år och en utveckling som verkligen påverkar den världsledande medicinteknikmässan Medica i Düsseldorf. Medan medicinteknikleverantörerna sedan årtionden haft direkt kontakt med läkare och sjukhusdirektörer sker inköpen idag via olika inköpsnätverk, eller inom storsjukhus genom s k topprankade centrala enheter. Dessutom menar företagen idag att en stark marknadsposition är beroende av handeln, där leverantörer på ett enkelt sätt kan förverkliga sin närvaro på önskade framtida marknader, framförallt för export. All denna utveckling innebär en allt hårdare konkurrensen och en starkare prispress för tillverkarna.
De medicintekniska fackmässan är en marknadsbarometer där man verkligen har märkt av den förändrade koncentrationen av köpkraften, med fler besökare på en hög beslutsfattarnivå liksom ett ökat antal av besökare från icke-medicinska områden såsom t ex sjukhusledning. Mer än 80 procent av Medicas besökare (2015: 130 000) är involverade i eller tillhandahåller professionell konsultering vid inköpsbeslut.
Ett besök på i Düsseldorf i mitten på november är ett absolut måste för alla som vill vara up-to-date. Till exempel fortsätter digitaliseringen av vården oavbrutet och det inom alla områden, vare sig det gäller inom hemvård eller vård på kliniken, läkare- som patientsidan.
Besökare på Medica kommer själva att kunna se hur den digitala framtiden inom vårdsektorn kommer att bli. Det bland annat genom utställarnas många innovationer samt genom föredrag och presentationer på MEDICA CONNECTED HEALTHCARE FORUM eller MEDICA HEALTH FORUM i hall 15.
Spännande områden som bland annat presenteras är portabla och smartphone i kombination med speciella hälsoappar, vilka oftast kan användas av patienterna själva. Dessa har potential att bli oumbärliga element i framtidens digitala nätverk för vård. Ett flertal produkter inom området har redan presenterats på MEDICA 2015, såsom t ex mobil 22-channel ECG system för PC tablets och smartphones liksom analysverktyg för att registrera sömnaktiviteter – med samma kvalitet som på ett sömnlaboratorium. En mängd andra mobila hälsoappar är under utveckling varibland fokus på cardiovasculära sjukdomar, diabetes liksom fjärrövervakad terapi. Här förväntas en speciellt stor potential i framtiden.
Ett annat område är temat big data, inte mindre spännande, fast det borde hellre kallas smart data. Kärnan är hantering och utvärdering av stora mängder patientdata för att kunna få kunskap till utvecklandet och effektivisering av behandling av vissa sjukdomar. De bästa framtidsprospekten kan förväntas från stora aktörer inom digital ekonomi såsom Google, Apple, Microsoft eller IBM som också blivit aktiva inom vårdsektorn med en mängd olika startups. Dessa aktörer investerar för tillfället enorma summor, till exempel entail innovative software, som delvis erbjuder sensationella möjligheter. Detta passar till exempel för forskning och utveckling av algoritmer för automatisk bildanalys. Inom området stroke, finns det redan en mycket lovande lösning med målet att tillgodogöra neurologers professionella expertis generellt tillgänglig via softwarebaserad utvärdering av CT bilder. På så vis kan snabbare beslut gällande misstänkta fall av stroke göras på plats och på akutmottagningen utan att en neurolog nödvändigtvis måste vara på plats.
Medica och den parallella underleverantörsmässan Compamed presentera tillsammans hela processkedjan och ett komplett utbud av medicintekniska produkter, apparater och instrument. Tillsammans tar de upp hela mässområdet på 19 hallar.
Medica 2016 i Düsseldorf, Tyskland. 14 - 17 november 2016, måndag till torsdag. Öppettider: kl. 10 till 18.30
Nyckelord
Kontakter
Michèle FaberSenior Project Manager - Messe Düsseldorf | Messe München
Tel:+46-8-665 18 22michele.faber@handelskammer.seBilder

Dokument
Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.
Tysk-Svenska Handelskammaren