28 Guldbaggenomineringar för Film i Västs samproduktioner

I dag tillkännagavs nomineringarna för Guldbaggen för 2021 års bästa filmer. Film i Västs samproduktioner fick sammanlagt 28 nomineringar. Flest fick Hannes Holms Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton med åtta nomineringar, följd av Ninja Thybergs Pleasure och Erik Poppes Utvandrarna med sju var. Pleasure och Utvandrarna är nominerade som Bästa film. Gorki Glaser-Müllers Children of the Enemy fick tre nomineringar. Själva Guldbaggegalan hålls den 24 januari i Stockholm.

Jonas Karlsson som Tyko Jonsson i Hannes Holms Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

- Vi gratulerar alla nominerade till Guldbaggen, Sveriges finaste filmpris. Det är i många fall filmer som lyckats i den internationella festivalvärlden eller på biografen, trots att vi levt i pandemins skugga. För Västra Götaland betyder detta mycket eftersom så många samproduktioner spelats in eller postproducerats i vår region, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.

Här är alla nomineringar för Film i Västs samproduktioner:

Bästa kortfilm

• Gorki Glaser-Müller, Children of the Enemy
  • Ninja Thyberg, Pleasure

Bästa film

• Pleasure, regi Ninja Thyberg, producenter Erik Hemmendorff, Markus Waltå och Eliza Jones
  • Utvandrarna, Erik Poppe, producent Fredrik Wikström Nicastro

Kristina Börjeson, produktionschef Film i Väst

Elva nomineringar till European Film Awards för Film i Västs samproduktioner8.11.2022 10:15:38 CET | Pressmeddelande

10 december delas European Film Awards ut i Reykjavik, Island. Det är en gala som motsvarar en sorts Europamästerskap för film och som har vuxit i betydelse under de senaste åren. Film i Västs samproduktioner har fått elva nomineringar. Både Ruben Östlunds Trollhätteinspelade Triangle of Sadness och Ali Abbasis Holy Spider har nominerats till Bästa europeiska film, regi, manus.

Storsatsning på filmen som upplevelse i Västra Götaland23.8.2022 10:02:07 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september drar Turistrådet Västsverige igång sin kampanj Kulturhöst i Västsverige, som presenterar kulturupplevelser man kan uppleva i Västsverige de kommande månaderna. En av nyheterna för året är att lyfta fram Västra Götaland som Skandinaviens ledande filmregion, fylld av inspelningar, filmfestivaler och inte minst biografer. Här samarbetar Turistrådet Västsverige med 30-årsjubilerande Film i Väst.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.