TV4 samarbetspartner till priset Årets Dagligvara

Varje höst delar Svensk Dagligvaruhandel, DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Nielsen ut det prestigefyllda priset Årets Dagligvara, priset till årets mest framgångsrika och innovativa nylansering inom dagligvaruhandeln. Nu avslöjar arrangörerna att TV4 går in som samarbetspartner till priset.
-Vi är mycket glada över att ha fått TV4 som samarbetspartner. Vi ser det som en bekräftelse på att Årets Dagligvara har ett högt anseende även utanför branschen. Med TV4-samarbetet får vi också in nya externa perspektiv som hjälper oss i utvecklingen att göra priset ännu mer statusfyllt och åtråvärt, säger arrangörernas VD:ar i ett gemensamt uttalande.
Samarbetet innebär bland annat att TV4 får en plats i juryn för Årets Dagligvara samt att vinnaren erbjuds annonsering i någon av TV4-Gruppens kanaler till ett värde av 500 000 kronor.
- Många vänder sig till oss för att skapa kännedom och uppmärksamhet kring nylanseringar, vilket vi kan erbjuda i allt från linjära räckviddskanaler till anpassade sponsrings- och innehållssamarbeten, digitala kanaler och destinationer såsom TV4 Play, köket.se och talangnätverket ENT. Det är innovationer som driver utvecklingen framåt och det här priset är mycket viktigt för att uppmärksamma dem som lyckas. Genom samarbetet vill vi både öka fokus på det viktiga priset i sig och skapa en ännu bättre effekt för vinnaren, säger Camilla Everberg, affärsområdeschef mat TV4-Gruppen.
Årets Dagligvara 2016 utses den 6 oktober i samband med Dagligvarubranschens Höstmöte och efterföljande dagligvarumiddag. De tre nominerade offentliggörs i slutet av juni.
För ytterligare information, kontakta:
Anna Jönsson, PR-ansvarig Årets Dagligvara 2016 Tel: 0709-803209
Camilla Everberg, affärsområdeschef mat, TV4-Gruppen. Tel: 0706757636
Fakta Årets Dagligvara:
Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel samt marknadsanalysföretaget Nielsen.
Syftet med Årets Dagligvara är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling. Läs mer på www.åretsdagligvara.se
Nyckelord
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.
Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande
Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.
Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt
Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar Livsmedelsstrategin 2.021.3.2025 13:35:18 CET | Pressmeddelande
Idag, 21 mars, presenterades Livsmedelsstrategin 2.0 av landsbygdsminister Peter Kullgren tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Martin Kinnunen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum