
Publicistguiden – en introduktion i journalistikens värld

Publicistguiden är ett samarbete mellan Mediekompass och Statens medieråd. Den vilar på tanken att elever utvecklar förmågor att förstå, värdera och tolka nyheter och information genom att själva skapa journalistik.
— I dagens medielandskap är vi både användare och avsändare av medieinnehåll. Vi är många som skriver, postar bilder, delar och kommenterar på nätet. Därför behöver vi ha kunskap om vilka rättigheter och skyldigheter vi har, säger Helena Dal, verksamhetschef Information och vägledning på Statens medieråd.
I Publicistguiden beskrivs vad journalistik är samt vad man bör tänka på som journalist gällande exempelvis upphovsrätt och källkritisk informationssökning. Där presenteras också de förutsättningar svensk journalistik verkar inom.
— Det är vår förhoppning att lärare och elever kommer att uppskatta och använda Publicistguiden både för att fördjupa förståelsen och intresset för journalistik, och själva bli inspirerade till journalistiskt berättande. Fria och oberoende medier är trots allt en av hörnstenarna i en fungerade demokrati, säger Henrik Nyberg, kommunikatör på Mediekompass.
Publicistguiden vänder sig till dig som jobbar i grundskolan och gymnasiet. På Mediekompass och Statens medieråds respektive webbplatser kan du ladda ner hela guiden i pdf-format. Du kan även ladda ner varje avsnitt för sig. På webbplatserna finns också lektionsövningar med tydliga kopplingar till Skolverkets styrdokument.
Ladda ner Publicistguiden:
> Här kan du ladda ner Publicistguiden i sin helhet.
Tips på tillhörande lektionsövningar:
> Mediekompass/lektionstips
> MIK för mig - ett digitalt utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet
Mer om Mediekompass
Mediekompass är ett hjälpmedel för lärare som vill använda nyheter och journalistik i undervisningen. Bakom Mediekompass står TU - Medier i Sverige, mediehusens branschorganisation, som värnar om ett öppet och demokratiskt samhälle.
> Läs mer om Mediekompass
Mer om Statens medieråd
Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.
> Läs mer om Statens medieråd
Nyckelord
Kontakter
Kontakt:
Ida Lithell
Tel. 08-665 14 62
E-post: ida.lithell@statensmedierad.se
Bilder
Länkar
Om

Box 27204
102 53 Stockholm
08-665 14 60http://statensmedierad.se
Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.
Följ Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Föräldrar & medier 2023: Fler föräldrar anser att myndigheter har ansvar att skydda barn13.12.2023 09:10:00 CET | Pressmeddelande
Andelen föräldrar som tycker att myndigheter bär mycket stort informationsansvar för att skydda barn som medieanvändare har ökat kraftigt på tio år. Samtidigt uppger föräldrar i högre utsträckning att de ”ofta” samtalar med sina barn om medier än vad barnen själva svarar. Det framkommer i ”Föräldrar & medier 2023”, där föräldrar bidrar med uppfattningar om medier och sina barns medieanvändning.
Flera nyheter när "Ungar & medier" presenteras på Bokmässan25.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Läsandet av böcker ökar, datorspelandet minskar, den upplevda utsattheten på nätet planar ut. Nu erbjuder Statens medieråd en förhandstitt på nyheterna i 2023 års upplaga av ”Ungar & medier” samt ”Småungar & medier” – Sveriges största statistiska undersökning av barns och ungas medievanor.
Statens medieråd och MPRT blir Mediemyndigheten20.9.2023 15:25:15 CEST | Pressmeddelande
Den 1 januari 2024 slås Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) ihop till Mediemyndigheten. Statens medieråds uppdrag rörande barns och ungas medieanvändning kommer framöver att hanteras av Mediemyndigheten.
Samverkan för barns trygghet på nätet30.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Statens medieråd, Bris och ECPAT går samman i satsning för att öka barns och ungas trygghet på internet.
Sociala medier och psykiska besvär har samband hos flickor22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det finns ett tydligt samband mellan psykiska besvär och mer omfattande användning av sociala medier redan hos 9–12-åriga barn, särskilt flickor. Det visar Statens medieråds nya rapport Unga, medier och psykisk ohälsa: Uppföljning 2020, under Covid 19-pandemin, som lanseras i dag.