Pressmedd; Rikas konsumtion påverkas av konjunkturen
Pressmeddelande
Rikas konsumtion påverkas av konjunkturen Svensk Handels undersökning av rika svenskar visar att en fjärdedel påverkas av den rådande lågkonjunkturen och ändrar sitt konsumtionsbeteende. Lyxbutikerna vittnar också om turisterna som en alltmer betydelsefull målgrupp.
Nära en fjärdedel av de tillfrågade planerar att spendera mindre pengar genom att köpa färre produkter eller byta till lågprisalternativ under 2009. Det är främst konsumtionen av bilar, smycken och hemelektronik som de rika spar in på i sämre tider.
Mat och resor ligger i topp när de förmögna unnar sig något extra. Andra exempel är kläder, skor och skönhetsbehandlingar.
Så många som 65 procent svarar dock att lågkonjunkturen inte påverkar deras konsumtionsbeteende. Nästan hälften svarar också att priset inte är viktigt när de handlar mat och en femtedel handlar helst sin mat i en saluhall. Men undersökningen visar att priset på mat är viktigare för kvinnor än för män. En femtedel av de tillfrågade anser att det svenska utbudet av varor är otillräckligt och nästan var tionde handlar därför utomlands. Det är främst ett större utbud av kläder, vin, skor som de förmögna saknar i svenska butiker.
Intervjuer är också gjorda med handlare från lyxbutiker i Stockholm och en utvald butik i Värnamo. Intervjuerna vittnar om att deras kunder har höga förväntningar på kunskap, tid och service från personalen vid ett köp.
Lyxbutikerna beskriver också att de internationella turisterna har blivit fler och en allt mer betydelsefull målgrupp. Turismen i Stockholm har dessutom blivit mindre säsongsbetonad och internationella turister kommer numera under hela året.
Mer finns att läsa i "Så konsumerar Sveriges rikaste" www.svenskhandel.se _______________________________________________________________________ För mer information eller eventuella intervjuer kontakta: Margareta Ternell, pressansvarig Svensk Handel 010-47 18 669, 070-642 00 16 Christina Larsson, presskontakt, Svensk Handel, 010-47 18 588, 070-630 92 61
Svensk Handel Regeringsgatan 60 103 29 Stockholm Telefon 08-762 77 00 Fax 08-762 77 77 www.svenskhandel.se
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Mattias HolmqvistPressekreterare
Mattias Holmqvist är pressekreterare på Svensk Handel.
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelsföretagens framtidsutsikter blir allt dystrare. För 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro. Det stora tappet i april går att härleda till det oroliga omvärldsläget.
Medvind för e-handeln i mars – omvärldsläget oroar23.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för mars månad till 13,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 procent jämfört med mars 2024.
Nina Jönsson föreslås till ny ordförande i Svensk Handel22.4.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels valberedning föreslår att Nina Jönsson vid årsstämman den 15 maj väljs till ny ordförande i Svensk Handels styrelse. Hon ersätter Anders Svensson som varit medlem i styrelsen sedan 2010 och styrelsens ordförande de senaste sju åren.
Godis för nästan en miljard kronor i påsk15.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påskveckan är här och handelsföretagen är väl förberedda på ett ökat tryck i butikerna. Totalt väntas försäljningen under veckan uppgå till 8,8 miljarder kronor inom dagligvaruhandeln. Sötsuget kommer också att stillas, då prognosen visar på godisförsäljning för nästan en miljard kronor.
Mildare väder gav modehandeln ett välbehövligt lyft14.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en längre period av svaga försäljningssiffror återhämtade modebranschen sig något under mars månad. Enligt Svensk Handels Stilindex ökade den totala försäljningen av kläder och skor med 6,5 respektive 9,8 procent jämfört med mars 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum