Svensk Kollektivtrafik

Branschen enad om nya avtalsrekommendationer

Dela
Som ett steg mot målet om en fördubblad kollektivtrafik har branschen nu enats om en ny avtalsprocess som bygger på utvecklade samarbetsformer och ökad affärsmässighet. Ledstjärnan är att bättre ta tillvara den samlade kompetensen hos trafikföretag, beställare och andra berörda parter.

Förutom generella rekommendationer innehåller Avtalsprocessen även mallavtal för tjänstekoncessionsavtal, resandeincitamentsavtal, produktionsavtal, samverkansavtal samt mallavtal för anropsstyrd trafik. Branschgemensamma standards för bussar och specialfordon samt ett branschgemensamt Miljöprogram ingår också.

- Rekommendationerna ger våra medlemmar, inte minst mindre företag verktyg att skapa affärer där alla parter är vinnare, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör för Bussbranschens Riksförbund. Överenskommelser som accepteras av alla parter ger oss förutsättningar att utveckla framtida lösningar. Nu slipper beställare och operatörer uppfinna hjulet varje gång det ska förhandlas och dessutom innebär det en trygghet att veta att processen är allmänt accepterad.

- Syftet med Avtalsprocessen är att inspirera branschens aktörer att arbeta tillsammans på ett nytt sätt i samband med upphandlingar för att öka förutsättningarna att uppnå fördubblingsmålet, säger Håkan Bergqvist, projektledare Avtalsprocessen.  Rekommendationerna ligger i linje med Regeringens förslag till en ny kollektivtrafiklag och kan tillämpas med både nuvarande och kommande lagstiftning.

Avtalsprocessen är ett delprojekt i Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik som består av Svensk Kollektivtrafik, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Svenska Taxiförbundet, Branschföreningen Tågoperatörerna samt Sveriges Kommuner och Landsting. Sammanlagt har mer än 80 experter från branschens olika delar bidragit i arbetet.

Branschen enades 2008 om målet att kollektivtrafiken ska nå en fördubblad marknadsandel. Resandet ska fördubblas till år 2020.

För mer information:
Håkan Bergqvist, Svensk Kollektivtrafik, tel: 0708-80 14 92

Länk till Avtalsprocessen: http://www.svenskkollektivtrafik.se/fordubbling/affarsmodell/Avtalsprocessen/

Länk till pressbild Anna Grönlund: http://www.bussbranschen.se/Portals/0/Bilder/Press/Anna-Gronlund0701p.jpg

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Fler äldre åker färdtjänst men resornas samordning kan bli bättre17.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer med färdtjänst och sjukresor som är över 80 år har ökat från 42% till 54% sedan 2014. De är dessutom nöjdare med både resan och bemötandet. Samtidigt finns det stora möjligheter till förbättring, samordning och hantering hos kommuner och regioner. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från Anbaro, barometern för anropsstyrd trafik.

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye