Olof Ehrenkrona gör comeback på SvD Ledare

Det är en något oväntad comeback Olof Ehrenkrona, nestor inom svensk borgerlighet, nu gör på Svenska Dagbladets ledarredaktion. Han var där första gången mellan åren 1984 och 1991.
Men medan många i hans generation trappar ner, går i pension, hoppar Olof Ehrenkrona i stället på ett föräldravik på en redaktion – parallellt med studier i idé- och lärdomshistoria i Uppsala.
– Jag är faktiskt student också. Det är verkligen intressant att följa med i allt som hänt, och det är mycket, inte minst metodmässigt, sedan jag gästade akademin senast, säger Olof Ehrenkrona.
Utöver åren på SvD – och studierna i Uppsala – har Olof Ehrenkrona många år bakom sig från både statsrådsberedningen och UD. Hans kombination av nyfikenhet och erfarenhet var det som avgjorde när Tove Lifvendahl ställde frågan om han ville komma tillbaka till ledarredaktionen.
– Det är fantastiskt att få möjlighet att ta del av Olofs breda erfarenhet och djupa kunskap, i en tid där så många bottenplattor rör sig i samhället. Det krävs både en fungerande värderingskompass och förmåga att läsa kartan rätt. För det senare krävs nyfikenhet och öppenhet. Det ska bli inspirerande att ha honom som vikarie, både för oss kollegor och våra läsare, säger hon.
Olof Ehrenkrona själv ser fram emot att återigen känna pulsen av det dagliga nyhetsflödet på en redaktion.
– Att få kommentera skeendet i en så spännande tid som vår är en förmån. Europavalet är denna gång alldeles särskilt viktigt, eftersom det är själva fundamenten i det europeiska freds- och frihetsprojekt som nu utmanas, säger han.
Olof Ehrenkrona börjar den 1 mars.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör. Tel: 08-13 50 00. E-post: tove.lifvendahl@svd.se.
Olof Ehrenkrona, tillträdande vik ledarskribent. Tel: 08-13 50 00. E-post: olofeh@me.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum