Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Elever i särskolan mer utsatta på nätet

Dela
Unga med intellektuell funktionsnedsättning är mer utsatta för baksidorna av onlinelivet och har svårare att utnyttja det digitala informationssamhällets möjligheter. Det visar en ny rapport från Statens medieråd. Undersökningen är den första svenska kvantitativa kartläggning som gjorts på området.

Statens medieråd har undersökt medieanvändningen bland ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Nu presenteras resultatet i en rapport som visar att särskoleelevernas användning av sociala medier bland 13–16-åringar med intellektuell funktionsnedsättning är betydligt lägre (44 %) än hos riksgenomsnittet (92 %). Trots detta är de mer utsatta för mobbning och elakheter.

24% av de unga med intellektuell funktionsnedsättning uppger att de råkat ut för att någon varit dum mot dem i mobilen eller via nätet. Siffran för riksgenomsnittet är 11%. I båda grupperna är flickor mer utsatta än pojkar.

- Inom gruppen finns stora variationer avseende graden av funktionsnedsättning. Så det är svårt att dra några generella slutsatser, säger Ulf Dalquist, verksamhetschef forskning och omvärldsanalys på Statens medieråd.

”Alla ska kunna delta”
Rapporten är den första svenska kvantitativa kartläggningen av medieanvändningen bland unga med intellektuell funktionsnedsättning. Syftet är att den ska hjälpa vuxna som i sin stödfunktion är i behov av ett aktuellt faktaunderlag. 

- De här frågorna behöver vi arbeta vidare med, om inte medieutvecklingen ska bidra till att vissa obemärkt stängs ute. Vi vet att internet inneburit en livskvalitetshöjning för många, även i den här gruppen. Men för att alla ska kunna delta på sina villkor behöver vi rikta strålkastarljuset på obalanser. Utan det arbetet riskerar vissa ungas fri- och rättigheter att beskäras i det tysta, säger Anette Novak, direktör Statens medieråd.

Axplock ur rapporten:

  • Det är vanligare att unga med IF oftare har tv-apparater eller surfplattor, apparater med enklare gränssnitt eller som inte kräver någon insats från användaren.
  • Att titta på filmer eller tv-program är vanligare bland elever i särskolan.
  • Skillnader syns när det gäller mobilanvändning, att köpa saker på internet och att sporta och träna. I alla tre avseenden är det mindre frekvent bland barn med IF jämfört med genomsnittet.
  • En något större andel av unga med intellektuell funktionsnedsättning läser böcker eller tidningar varje dag jämfört med genomsnittet. Samtidigt är det en betydligt större andel av eleverna i särskolan som aldrig läser. 

Rapporten är en del av kampanjen No Hate Speech Movement, som Statens medieråd driver på uppdrag av regeringen.

Länk till rapporten: Medieanvändningen bland unga med intellektuell funktionsnedsättning

Nyckelord

Kontakter

Kontakt:
Ida Lithell, Kommunikatör Information & vägledning
Projektledare No Hate Speech Movement
Tel: 08-665 14 62
E-post: ida.lithell@statensmedierad.se

Bilder

Länkar

Om

Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Box 27204
102 53 Stockholm

08-665 14 60http://statensmedierad.se

Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.

 

Följ Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)

Föräldrar & medier 2023: Fler föräldrar anser att myndigheter har ansvar att skydda barn13.12.2023 09:10:00 CET | Pressmeddelande

Andelen föräldrar som tycker att myndigheter bär mycket stort informationsansvar för att skydda barn som medieanvändare har ökat kraftigt på tio år. Samtidigt uppger föräldrar i högre utsträckning att de ”ofta” samtalar med sina barn om medier än vad barnen själva svarar. Det framkommer i ”Föräldrar & medier 2023”, där föräldrar bidrar med uppfattningar om medier och sina barns medieanvändning.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye