Nya framgångar för hyllad delikatessfalukorv

Enebacken är Lidls eget varumärke för kvalitetsprodukter med svensk råvara och en del av Lidls breda standardsortiment av bland annat korvar och falukorv som täcker behoven för vardagsmaten. Delikatessfalukorven är ett av många premiumalternativ med en högre kötthalt på 72 procent, jämfört med andra falukorvar där kötthalten ligger på 50-60 procent.
Under Chark-SM som hölls i november 2018 i Göteborg prisades Enebacken med tre guld, två silver och ett brons. Enebacken Falukorv Delikatess var en av produkterna som belönades med guldstatus.
- Testet är ännu ett kvitto på att vårt hårda kvalitetsarbete och fokus på att förfina charksortimentet lönar sig. Vi vet att våra korvar och charkprodukter håller väldigt hög kvalitet och är mycket uppskattade hos våra kunder. Att vi nu får ännu ett erkännande för vår falukorv är stort för oss, säger Timo Hansio, Tf. Inköpsdirektör Lidl Sverige.
Omdöme Expressen Mitt Kök
Korven har ett bra tuggmotstånd som bjuder på lite stuns. En köttig konsistens och en salt och god smak. Lätt att tycka om och bra för barnfamiljen. Bäst i test!
Betyg: MMMM = Jättebra
Enebacken Delikatess
Vikt: 550 gram
Cirkapris: 21,90 kronor
Kötthalt: 72 procent
Mitt Kök falukorvstest
8 olika sorters falukorv som säljs i större matbutiker runt om i landet valdes ut för panelen att testa. Därefter fick de var och en skriva ett omdöme och sätta ett betyg enligt fastställd betygsskala. Läs mer om hur Mitt Kök genomför sina tester här.
*För att få kallas falukorv måste produkten ha en kötthalt på minst 45 procent.
Nyckelord
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder



Länkar
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 207 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl kommer till Simrishamn18.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Jakten på ett optimalt läge i Simrishamn är över. Lidl Sverige har nu ingått ett tioårigt avtal med Prisma Properties om en ny butiksetablering vid stadens infart. – Äntligen har vi hittat den perfekta platsen, lättillgänglig för både kommuninvånare och turister, säger Petra Wahlström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Deluxe mandelpotatisgratäng är bäst i test i Recept.se:s stora test!16.12.2025 11:36:24 CET | Nyheter
Lidls Deluxe mandelpotatisgratäng med Västerbottensost utsågs till bäst i test och fick toppbetyget 4 av 5 i Recept.se:s stora smaktest av färdiga potatisgratänger, publicerat den 2 december 2025.
I dag öppnar Lidl i Vinsta11.12.2025 10:00:20 CET | Pressmeddelande
I dag öppnar Lidl i Vinsta – och därmed finns nu 210 Lidl-butiker i Sverige. – Läget i Vinsta är oslagbart! Närheten till tunnelbanan och det befintliga vägnätet gör det enkelt att handla hos oss och vi ser fram emot att välkomna många nya kunder, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Lidl öppnar ny butik i Knalleland – fortsätter sin expansion i Borås8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter sin expansion i Borås och presenterar i dag planerna för sin tredje butik i staden. Den nya butiken kommer att ligga i den dynamiska handelsplatsen Knalleland, med planerad öppning i mars 2027. Fastigheten, som ägs av Forshem Fastigheter AB, ligger strategiskt på Ålgårdsvägen 6, en plats med hög synlighet och ett stort trafikflöde.
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
