Trafikverket: Underhåll vägarna istället för att sänka hastigheten!
Trafikverket vill att samtliga vägar som inte har mitträcken och där det kör fler än 4000 fordon per dygn ska få sänkt hastighet. Det grundar sig på Trafikverkets modell för anpassning av hastighetsgränserna som presenterades 2016 och redan då stötte på stort motstånd från kommuner, regioner, näringsliv och intresseorganisationer. Förslaget kommer att öka tiderna för transporter, pendling och resor, framförallt i landsbygden där många långa sträckor på lågtrafikerade vägar får sänkt hastighet. Men, Trafikverket lyssnade inte på kritiken utan fortsätter på den inslagna linjen.
Trafikverkets förslag om hastighetssänkning bygger på deras egen modell. 80 km/timme är den hastighet då en människa som färdas i en modern personbil kan överleva en kollision. Om en väg inte har mittseparering vill alltså Trafikverket att hastigheten sänks. Fler fartkameror ska installeras på dessa vägar för ökad efterlevnad. Visst kan en sänkning vara befogad på vissa vägar men inte i hela landet utifrån en akademisk modell.
Ingen har gått in och tittat på vilka olyckor som faktiskt har skett på de föreslagna sträckorna. Varför skedde olyckan – var det bristande underhåll, ouppmärksamma förare, utformning av vägmiljön, avsaknad av vägren eller viltstängsel? Det finns ingen redovisning av vilken hastighet trafikanterna faktiskt kör idag på sträckorna. Trafikverket förklarar helt enkelt att det inte finns några andra åtgärder eller alternativ till att öka trafiksäkerheten, om inte ett mitträcke installeras, förutom att sänka hastigheten. Varken Sveriges MotorCyklister, SMC eller Riksförbundet M Sverige håller med Trafikverket om detta!
På varje väg där Trafikverket vill sänka hastigheten har SMC gått in och studerat alla MC-olyckor under de senaste fem åren. Varken sänkt hastighet eller mitträcken kommer att minska olyckorna nämnvärt eftersom de sker i korsningar, kurvor och cirkulationsplatser. Olyckorna handlar om misstag hos MC- eller annan fordonsförare, om bristande underhåll och om vilt. Det handlar om olyckor i korsningar där trafikanterna inte har sett varandra, omkull-körningar i cirkulationsplatser på grund av halka och avkörningar i kurvor, till exempel på grund av grus, fel körteknik och ibland för hög hastighet. SMC har skickat svar till Trafikverket och påtalat vilka olyckor som faktiskt har skett och vilka alternativ som finns till hastighetssänkningar.
Tyvärr är remissförfarandet ett spel för gallerierna. Trafikverket svarar att man skickar ut remisser för att få synpunkter på hastighetsförändringen. Andra trafiksäkerhetshöjande åtgärder som kan utföras på sträckan ingår inte i hastighetsprojektet.
SMC och M Sverige har 200 000 medlemmar och vi representerar sex miljoner trafikanter. Vi föreslår ett samarbete med Trafikverket för ökad trafiksäkerhet nationellt, regionalt och lokalt där vi utgår från de befintliga vägarna – inte en akademisk modell. Riksförbundet M Sverige har vägombud som varje år inventerar de svenska vägarna och lämnar rapporter till Trafikverket. SMC har vägspanare i hela landet som påtalar brister och behov på vägarna för ökad MC-säkerhet. Vi blir djupt oroade när Trafikverket i sina underlag förklarar att ”hastighetssänkningar i många fall kan vara mer samhällsekonomiskt motiverat för att öka säkerheten än en väginvestering”! Vägunderhållet är eftersatt i stora delar av landet och leder till skador på både person och fordon – oavsett vilken hastighet trafikanterna färdas i – och det är vi trafikanter som betalar skadorna genom ökande försäkringspremier. Att ensidigt sänka hastigheter och installera hastighetskameror utan att ha någon förankring hos trafikanterna och utan att åtgärda problem i vägmiljön kommer inte att leda till färre olyckor, däremot till fler hastighetsöverträdelser och en fortsatt ökning av skador på fordon och person på grund av bristande vägunderhåll.
Jesper Christensen, generalsekreterare Sveriges MotorCyklister
Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige
Nyckelord
Kontakter
Heléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seGunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seBilder
Länkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

