Stångåstaden är Europas 20:e bästa arbetsplats

Under torsdagskvällen delade organisationen Great place to work ut pris till de bästa arbetsplatserna i Europa 2018. Stångåstaden hamnade på en prestigefylld 20:e plats och placerade sig bland de 50 mest attraktiva arbetsplatserna i Europa. Mer än 2 800 organisationer med 1,6 miljoner anställda från 19 europeiska länder har deltagit i studien.

"Vi har återigen lyckats utmärka oss som ett fantastiskt företag att arbeta på. Vår 8:e plats i Sverige visade sig stå sig bra även i Europarankingen där vi hamnar på plats 20 bland medelstora företag. Vi märker att våra kunder blir nöjdare och att vi ökar vår affärsnytta om vi arbetar strategiskt och långsiktigt med vår företagskultur. Om vi är en attraktiv arbetsgivare så är vi attraktiva för våra kunder", säger Stångåstadens VD Fredrik Törnqvist.

Rankingen görs dels genom medarbetarundersökningar och dels genom att titta på hur företag motiverar, inspirerar och tar hand om sina anställda. Sammantaget innebär resultatutvecklingen att 97 procent av medarbetarna på Stångåstaden kan rekommendera sin arbetsgivare, och att 97 procent upplever att de har en mycket bra arbetsplats.

Stångåstaden använder Great Place to Works medarbetarundersökning för att kunna jämföra sig med och lära av de bästa arbetsgivarna i Sverige och Europa. Ambitionen är att jobba aktivt med årets resultat för att kunna prioritera och förbättra saker som är viktiga för varje enskild medarbetare.

"Vi har lyckas rekrytera och behålla kunniga medarbetare som med sitt engagemang bidrar till vår vision att ligga ett steg före. Och framförallt bidrar de till att det är kul att gå till jobbet varje dag", säger Main Wettre HR-chef på Stångåstaden.

För mer information, kontakta gärna:Fredrik Törnqvist, VD Stångåstaden, telefon 072 574 96 60 Malin Wettre, HR-chef Stångåstaden, telefon 072 532 3138

Läs mer om Great Place To Work: www.greatplacetowork.se