Rekordhög kompetensbrist – 6 av 10 arbetsgivare har svårt att rekrytera

– Det här är brutala siffror för svensk arbetsmarknad. Nu måste vi se åtgärder för att utveckla Sveriges arbetskraft. Vi kan inte ha en situation där vi går mot en ökad arbetslöshet samtidigt som arbetsgivare inte kan anställa rätt kompetens, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup Sverige.
Den mest omfattande kompetensbristen någonsin
Mer än sex av tio, 64 procent, av arbetsgivarna att de upplever att det är svårt att hitta kompetent personal. Det är en ökning på 22 procentenheter bara sedan förra året då motsvarande siffra låg på 42 procent. Jämfört med för tio år sedan har antalet arbetsgivare som har svårt att hitta rätt kompetens mer än fördubblats. 2009 låg motsvarande siffra på 29 procent. Framför allt är det stora företag med mer än 250 anställda som kämpar med att hitta personal – hela 89 procent av storföretagen har svårt att rekrytera.
– Sverige står inför den mest omfattande kompetensbristen i undersökningens historia och vi är också ett av de länder där kompetensbristen ökat mest globalt sett. I detta läge är det nödvändigt för arbetsgivare att ha en nytänkande kompetensförsörjningsstrategi och för att kunna möta behoven på arbetsmarknaden, både på kort och lång sikt, säger Mikael Jansson.
Kompetensbristen ökar även globalt
Talent Shortage är en global undersökning som baseras på intervjuer med 43 000 arbetsgivare i 43 länder. Även ur ett internationellt perspektiv har kompetensbristen ökat markant sedan 2018 – 54 procent av arbetsgivarna har i dag svårt att hitta personal med rätt färdigheter, en ökning på nio procentenheter från 45 procent.
– Internationellt ser vi att kampen om talangerna hårdnar och därför behöver vi stärka Sveriges konkurrenskraft och goda rykte globalt. Vi vill locka hit talangerna, inte att de som redan är här söker sig utomlands, säger Mikael Jansson.
Bilagor:
- Tipslista: Fyra delar i en kompetensförsörjningsstrategi
- Om undersökningen Talent Shortage
- Webbsida om undersökningen
För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se
Fyra delar i en kompetensförsörjningsstrategi
1. Bygg – investera i lärande och utveckling
Utveckla kompetensen hos de medarbetare ni redan har och se till att ett ständigt lärande finns i organisationen. Det gynnar både företaget, som kan möta omvärldens nya krav, och medarbetarna, som blir anställningsbara både nu och i morgon.
2. Köp – rekrytera eller hyr in rätt kompetens
Ett starkt arbetsgivarvarumärke och en attraktiv företagskultur underlättar när ni ska rekrytera eller ta in externa resurser på konsult- eller hyruppdrag. Dessutom motiveras allt fler av att känna att de bidrar till ett positiv samhällsutveckling på jobbet.
3. Låna – skapa ett nätverk av gig-jobbare
All kompetens behöver inte finnas inom företaget. Med en talangpool med externa personer för tillfälliga behov kan ni snabbt hitta rätt person för rätt jobb. Det kanske är studenter, frilansare eller tidigare kollegor som inte längre vill vara fast anställda utan vill ha mer flexibilitet i arbetslivet.
4. Växla – förändra eller hitta nya roller
Använd de kompetenser ni redan har genom att hjälpa medarbetare att byta roller eller arbetsuppgifter. Om det inte går att hitta en ny roll för medarbetaren behöver arbetsgivaren, med respekt och värdighet, hjälpa personen att komma vidare i arbetslivet i eller utanför organisationen.
Om undersökningen Talent Shortage
ManpowerGroups kompetensbristundersökning Talent Shortage baseras på intervjuer med 44 000 arbetsgivare i 43 länder. I Sverige har 1 000 intervjuer genomförts.
Nyckelord
Kontakter
Hélène BelinKommunikationschef - Kommunikation och PR
Tel:0703 77 45 43helene.belin@manpowergroup.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.
Följ ManpowerGroup
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup
IT-chefernas huvudvärk 2025: att säkerställa datasäkerhet och underlätta innovation10.4.2025 08:02:00 CEST | Pressmeddelande
Cybersäkerhet är den utmaning som oroar IT-chefer mest, fler än fyra av tio uppger att de oroar sig över säkerhetsrisker. Nästan 8 av 10 ledare rapporterar också att de ökar budgeten för IT-säkerhet jämfört med förra året. Det visar en ny global undersökning från Experis bland nästan 1 400 IT-chefer från olika branscher i nio länder.
Experis lanserar 2025 års Viva Technology Startup Challenge: AI och tech för framtidens HR8.4.2025 09:22:50 CEST | Pressmeddelande
Experis vill bana väg för framtidens HR med en tävling riktad mot startups. Fokus i tävlingen är utveckling av innovativ teknik för att lösa HR-utmaningar. Finalisterna kommer att presentera sina idéer på Europas största startup- och tech-event VivaTech i Paris.
ManpowerGroup utses till ett av världens mest etiska företag för 16:e året17.3.2025 15:56:07 CET | Pressmeddelande
Ethisphere har tilldelat ManpowerGroup utmärkelsen World's Most Ethical Companies för 16:e året. Utvärderingen görs inom kategorierna bolagsstyrning, etik och efterlevnad, ledarskap och rykte, kultur, miljö och social påverkan.
IT-branschens sysselsättning halkar efter den globala utvecklingen under andra kvartalet11.3.2025 08:12:04 CET | Pressmeddelande
Arbetsgivarna inom den svenska IT-branschen förväntar sig en fortsatt stabil rekryteringstakt på +23 procent inför det andra kvartalet 2025. Det är dock långt under det globala genomsnittet, och 16 procentenheter lägre än motsvarande period i fjol. Det visar Experis Arbetsmarknadsbarometer.
Hoppfullt på arbetsmarknaden – men blandade branschsignaler inför andra kvartalet11.3.2025 07:58:28 CET | Pressmeddelande
Den svenska arbetsmarknaden visar en försiktig optimism inför andra kvartalet, med en sysselsättningsprognos på +19 procent. Samtidigt är skillnaderna på branschnivå stora – i transport, logistik och fordonsindustrin ökar rekryteringsviljan skarpt, medan energi- och samhällsservice tror på en minskad arbetsstyrka under kvartalet. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum